Ogłoszenie |
Forum archiwalne, nie można zakładać nowych kont.
|
Gościnne wynurzenia o Homerze |
Wersja do druku |
United we stand
Gość
|
Wysłany: 06-01-2015, 21:48
|
|
|
"Happy is the man whom the Muses love: sweet speech flows from his mouth."
- Hesiod
Jeśli chodzi o Homera - jego dzieła pojawiły się w momencie, gdy tylko stało się dostępne pismo.
Nie można powiedzieć, że zebrał on jedynie podania, mity i legendy istniejące wcześniej w cywlizacji
starożytnej Grecji. Zgodnie z badaniami jego twórczość nosi cechy indywidualne, które nie pojawiały
się nigdy wcześniej. Jest to widoczne przede wszystkim w opisie towarzyszacych mitycznym bohaterom
bogów.
Koncepcje dotyczące bóstw początkowo pojawiały się u plemion greckich w sposób dość mglisty i
odpowiadający "pierwotnym pojęciom", np. przejawem ich sił była potęga zjawisk przyrody. Co może
wydać się interesujące plemiona greckie, które zamieszkiwały tereny wokół góry Olimp przyniosły z
północy odniesienia do bóstwa światła i dnia - "zbierającego chmury" Zeusa, a sugestywne otoczenie
skloniło ich do lokalizacji swych wyobrażeń. Zeus, podobnie jak Atena są bóstwami przedgreckimi.
Z tego pre-hellenistycznego okresu pochodzą także wiązane z nimi symbole zwierzęce, takie jak np.
sowa. Jeszcze bardziej interesujące jest to, że bóstwa greckie są wynikiem świadomego wyboru
społeczności - widać w ich charakterze wyraźne odrzucenie bóstw będących reprezentacją sił
negatywnych. Ten konflikt jest widoczny w początkowych fragmentach greckiej mitologii, gdzie z
brutalnymi i nieokiełznanymi siłami chaosu walczy grupa nowych bóstw, będących uosobieniem porządku,
harmonii i racjonalności. Wyłonienie zwycięzców okazało się bardzo bogate w konsekwencje dla
cywilizacji, która miała zostać przez te społeczności założona.
Dzieła Homera uznawane były przez Greków za świętą księge, kodeks moralności arystokracji i najstarszy
zapis historii. Były przez wieki traktowane jako autorytatywne źrodło, do tego stopnia, że odwoływali
się do nich historycy starożytnego Rzymu. Platon określa Homera "pierwszym nauczycielem".
U Homera po raz pierwszy bogowie greccy stają się bliscy człowiekowi i wchodzą z nim w bezpośredni
kontakt w sposób, który nie pojawiał się wcześniej. Po raz pierwszy bogowie uzyskują osobowość.
Co więcej, człowiek jest traktowany przez nich podmiotowo - np. Atena zwraca się do bohaterow Iliady
po imieniu, w dodatku nie w trybie nakazowo-rozdzielczym wymuszając podejmowanie decyzji, ale poprzez
bezpośrednie przemawianie do ich rozumu, w dodatku pozostawia im pełną wolność wyboru: "może posluchasz". Homer nie traktuje bogów z lękiem, ale z podziwem. U Homera świadomie zostają wyeksponowane bóstwa, które są uosobieniem ideałów prawdy, dobra i piękna, estetyki i rozwoju. Co więcej bohaterowie wchodzący w kontakt z bóstwami stają się do nich podobni, co znajduje odzwierciedlenie w strukturze tekstów poematów. Homer wprowadza jako moralny cel "bycie jak najlepszym" i wykraczanie ponad "standard".
Stąd trudny do przecenienia wpływ Homera na kształtowanie się całej cywilizacji starożytnej Grecji,
pojawiania się zaawansowanych koncepcji w dziedzinie filozofii, nauki i technologii. Istnieje również
silny ich związek z rozwojem pojęć etycznych i moralnych. Wszystkie te osiągnięcia zostały przeniesione
do cywilizacji starożytnego Rzymu, potem przechowywane i przetwarzane, aby w epoce Renesansu stać się podwalinami naszej wysoko rozwiniętej cywilizacji. Te osiągnięcia mają swoje źródło w społecznościach,
ktore jako pierwsze przyjęły i rozwinęły unikalne koncepcje ideologiczne i zbieraja owoce konsekwencji
tego faktu. Jeśli założymy, że idee są przedmiotem swoistego "doboru naturalnego", a przyjęcie (poprzedzone odkryciem!) właściwych założeń przez określoną cywilizację decyduje o jej sukcesie, to badając osiągnięcia cywilizacji starożytnej Grecji i Rzymu warto zwrócić uwagę na idee, które zajmowały tam centralne miejsce. Istnieje zwiazek pomiędzy "atmosferą" panującą w danej cywilizacji (istnieje nawet specyficzne określenie - "zeitgeist") a stanem psychologicznym jej przedstawicieli i ich możliwościami. |
|
|
|
|
|
Tren
Lorelei
Dołączyła: 08 Lis 2009 Skąd: wiesz? Status: offline
Grupy: Tajna Loża Knujów
|
Wysłany: 06-01-2015, 22:09
|
|
|
Ten wywód o Homerze wygląda nad wyraz fascynująco, ale nie ma nic wspólnego z tematem piractwa. Moderacja uprasza o pisanie na temat. Szpanowanie wiedzą o starożytności to nic złego, ale jednak nie o tym jest ta dyskusja.
Kolejny post nie na temat poleci.
P.S. Jeśli jednak kto odczuwa olbrzymią potrzebę podyskutowania o Homerze mogę wydzielić ten post. W takim przypadku proszę o wysłanie mi PW, żebym wiedziała, że są chętni. |
_________________ "People ask me for advice all the time, and they ask me to help out. I'm always considerate of others, and I can read situations. Wait, aren't I too perfect?! Aren't I an awesome chick!?"
|
|
|
|
|
Ysengrinn
Alan Tudyk Droid
Dołączył: 11 Maj 2003 Skąd: дикая охота Status: offline
Grupy: AntyWiP Tajna Loża Knujów WOM
|
Wysłany: 07-01-2015, 23:21
|
|
|
Cytat: | Jeśli chodzi o Homera - jego dzieła pojawiły się w momencie, gdy tylko stało się dostępne pismo. |
Co to ma za znaczenie? Homer nic w życiu nie napisał, prawie na pewno był analfabetą, jak wszyscy wędrowni śpiewacy.
Cytat: | Jeszcze bardziej interesujące jest to, że bóstwa greckie są wynikiem świadomego wyboru społeczności - widać w ich charakterze wyraźne odrzucenie bóstw będących reprezentacją sił negatywnych. |
Czytaliśmy inną "Iliadę".
Cytat: | U Homera po raz pierwszy bogowie greccy stają się bliscy człowiekowi i wchodzą z nim w bezpośredni kontakt w sposób, który nie pojawiał się wcześniej. Po raz pierwszy bogowie uzyskują osobowość. |
Nie ma podstaw ku takiej tezie. Przede wszystkim dlatego, że nie wiemy co było w obiegu przed Homerem.
Cytat: | np. Atena zwraca się do bohaterow Iliady po imieniu, w dodatku nie w trybie nakazowo-rozdzielczym wymuszając podejmowanie decyzji, ale poprzez bezpośrednie przemawianie do ich rozumu, w dodatku pozostawia im pełną wolność wyboru: "może posluchasz". |
Zdecydowanie czytaliśmy inną "Iliadę".
Cytat: | U Homera świadomie zostają wyeksponowane bóstwa, które są uosobieniem ideałów prawdy, dobra i piękna, estetyki i rozwoju. |
Dlatego wszyscy niemalże bogowie łżą i zwodzą śmiertelników jak najęci.
Cytat: | Co więcej bohaterowie wchodzący w kontakt z bóstwami stają się do nich podobni, co znajduje odzwierciedlenie w strukturze tekstów poematów. Homer wprowadza jako moralny cel "bycie jak najlepszym" i wykraczanie ponad "standard". |
Ja bym powiedział, że hierarchia herosów biorących udział w wydarzeniach jest dana na początku (absolutnie najbardziejszy jest Achilles, drugi we wszystkim jest Diomedes, protegowany Ateny, potem długo nic, wreszcie pozostali) i nie podlega żadnym zmianom, żadna też z postaci nie przejawia skłonności do rozwoju (chyba, żeby za taki uznać skokowe zmiany nastrojów u Achillesa). |
|
|
|
|
|
United we stand
Gość
|
Wysłany: 08-01-2015, 12:50
|
|
|
Pierwotnie utwory przekazywane były w postaci recytowanej/śpiewanej lub innej mnemotechnicznej.
Istnieje wiele wersji tych samych utworów Homera. Nie wspominając o tym, że greckie strożytne teksty nie są wersjami oryginalnymi. Nie wiadomo nawet kiedy ustaliła się ich standardowa wersja.
Więc jak najbardziej możemy nie mówić o tym samym. Pomijając fakt istnienia różnych tłumaczeń, z których każde nosi na sobie ślady przyjowanych przez osobę "przetwarzającą tekst" założeń.
Do Moderacji - proszę o utworzenie dla pierwszego postu i następnych tematu "Kultura, Sztuka, Cywilizacja",
jeśli istnieje oczywiscie zainteresowanie tą tematyką. |
|
|
|
|
|
Swarga
Dołączył: 15 Maj 2012 Status: offline
|
Wysłany: 11-01-2015, 13:48
|
|
|
Cytat: | Jeszcze bardziej interesujące jest to, że bóstwa greckie są wynikiem świadomego wyboru społeczności - widać w ich charakterze wyraźne odrzucenie bóstw będących reprezentacją sił negatywnych. |
Myśl o Tanatosie i Mojrach przynosiła Grekom ukojenie? Jedyne co Grecy odrzucali, to bóstwa obce. I to nie na zasadzie, że nie istnieją, tylko na takiej, że im ofiar nie składamy, bo to obcy bogowie. A o to właśnie w starożytnych religiach naturalnych chodziło, żeby składać bogom ofiary. |
|
|
|
|
|
United we stand
Gość
|
Wysłany: 19-01-2015, 11:47
|
|
|
Nawet w twórczości tak rdzennie narodowego Autora możemy
zidentyfikować obecność cywilizacji starożytnej Grecji i
wspomnianych idei Homera.
Cytując Wieszcza:
"(...)ty nad poziomy wylatuj(...)"
"(...)Przeniknij z końca do końca.(...)"
"(...)sięgaj, gdzie wzrok nie sięga; łam, czego rozum nie złamie(...)"
"(...)Jako piorun twoje ramię(...)"
"(...)Pryskają(...)przesądy światło ćmiące(...)" |
|
|
|
|
|
Sasayaki
Dżabbersmok
Dołączyła: 22 Maj 2009 Status: offline
Grupy: Melior Absque Chrisma WOM
|
Wysłany: 20-01-2015, 07:53
|
|
|
Wiesz, z zasady powinno się wyjaśniać co cytaty mają obrazować. Poza tym, akurat palnąłeś jak kulą w płot, bo Oda do Młodości to kontrprzykład. Utwór z założenia ma zachęcać do odrywania się od wzorców antycznych, którym hołdował klasycyzm, na rzecz koncepcji romantycznych. Jakbyś już chciał zaszaleć przykładem to mogłeś strzelić Kochanowskim, ale szczerze mówiąc nie ma w tym nic rewelacyjnego. Do Greków w Europie odwołuje się praktycznie każdy kto ma jako takie wykształcenie. |
_________________ Gdy w czarsmutśleniu cichym stał,
Płomiennooki Dżabbersmok
Zagrzmudnił pośród srożnych skał,
Sapgulcząc poprzez mrok!
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików Możesz ściągać załączniki
|
Dodaj temat do Ulubionych
|
|
|
|