Ogłoszenie |
Forum archiwalne, nie można zakładać nowych kont.
|
Constitutio Multiversalis |
Wersja do druku |
Serika
Dołączyła: 22 Sie 2002 Skąd: Warszawa Status: offline
Grupy: Tajna Loża Knujów WIP
|
Wysłany: 21-02-2010, 00:54 Constitutio Multiversalis
|
|
|
PREAMBUŁA
Multiświat jest częścią Forum Tanuki i przepisy Regulaminu Forum Tanuki obowiązują na nim bezpośrednio.
I. CZĘŚĆ OGÓLNA
1. Głównym celem Multiświata jest umożliwienie forumowiczom wspólnej zabawy.
2. W Multiświecie bawimy się, wcielając się w fikcyjne postacie tworzone na potrzeby zabawy i opisując ich przygody.
a) przy tworzeniu postaci panuje niemal absolutna dowolność, tak pod względem zdolności jak i mocy, a jedynym ograniczeniem jest grzeczność wobec pozostałych graczy - pamiętajmy, że jest to gra zespołowa, a inni gracze nie są przeciwnikami, lecz towarzyszami zabaw;
b) w nawiązaniu do poprzedniego podpunktu - postać może posiadać dowolne moce, zdolności i właściwości, jeżeli tylko nie utrudnia to jej interakcji z postaciami pozostałych graczy i nie jest dla tych graczy uciążliwe;
c) bardzo niemile widziane jest tworzenie postaci nastawionych na grę w pojedynkę lub "przeciw" pozostałym graczom, niezdolnych do zawierania przyjaźni i traktujących wszystkich pozostałych z pogardą; nie znaczy to, że wszystkie postacie powinny być zagorzałymi głosicielami miłości bliźniego - po prostu postać nastawiona wyłącznie na rywalizację jest jednowymiarowa i psuje zabawę pozostałym graczom. Podpunkt ten nie dotyczy postaci tworzonych wyłącznie na użytek "Krwawej Jatki";
d) wskazane jest, by postać, zwłaszcza bardzo potężna, miała jakieś słabe strony, by pozostali gracze nie poczuli się nią przytłoczeni (nie każdego bawi wirtualny wyścig zbrojeń);
e) zasadniczo przyjęła się zasada, że w questach rozgrywających się w światach oryginalnych oraz w tematach organizacji posługujemy się postaciami stworzonymi przez siebie (to jest: nie skopiowanymi z książki/filmu/gry);
f) w przypadku questów wykorzystujących konwencję świata zaczerpniętego z jednego z powyższych, można zarówno odgrywać swoją niezależną postać, jak i wcielić się w oryginalną postać z tego świata. Raz "zaklepana", taka postać pozostaje pod kontrolą gracza także po zakończeniu questa - chyba że zostanie uzgodnione inaczej.
3. Miejsce zabawy:
Multiświat to konglomerat niezależnych światów i wszechświatów, które łączy w całość jedynie możliwość komunikacji między nimi;
a) obszerniejszy opis - http://forum.tanuki.pl/tematy21/839.htm#37564
4. Użytkownicy mogą w swoich postach opisywać czynności i wypowiedzi zarówno postaci własnych, jak i należących do innych użytkowników, biorących udział w zabawie;
a) dotyczy to również bohaterów niezależnych użytkowników;
b) do wykorzystania postaci, bądź bohaterów niezależnych użytkownika nie biorącego udziału w zabawie wymagane jest pozwolenie tego użytkownika.
5. Przy opisywaniu zachowań postaci innych użytkowników należy zwracać uwagę na ich charakter i mentalność; wypaczanie charakteru i przypisywanie im czynności wbrew ich naturze jest w bardzo złym tonie i może wywołać interwencję moderacji;
a) jakiekolwiek wątpliwości sugeruje się rozwiązywać z właścicielem postaci za pośrednictwem komunikatorów bądź PW.
6. Niedozwolone jest zabijanie postaci innych graczy, chyba, że zostało to ustalone z nimi w celach fabularnych;
a) nadużywanie na swą korzyść zasady o niezabijaniu postaci graczy jest w bardzo złym tonie i może wywołać interwencję Moderacji;
b) jakkolwiek zasada ta nie dotyczy bohaterów niezależnych, możliwe jest rozszerzenie jej na niektórych z nich na mocy porozumienia między graczami (tzw. Plot Armor).
7. Z uwagi na komfort pozostałych użytkowników zakazane są:
- opisy szczególnego okrucieństwa i tortur,
- opisy stosunków seksualnych,
- pseudomowa typu l33t,
- w tematach questowych dodatkowo zakazane jest użycie emotikonek;
a) posty łamiące ten punkt zostaną zmoderowane lub usunięte.
8. Zabawa w Multiświecie jest grą zespołową - także w przypadku, gdy odgrywa się konflikt pomiędzy postaciami. Do uzgadniania rozmaitych wątpliwości, szczegółów świata czy wyników starć służą tematy z komentarzami. Warto jednak pamiętać, że najlepsze, najmniej konfliktogenne i najskuteczniejsze są w takich przypadkach kanały prywatne (PW, komunikatory, irc). Zawsze warto napisać i pogadać, nie bójcie się integrować nawet z Multiświatowymi "śmiertelnymi wrogami"! Pamiętajcie też, że czasem konieczne jest pójście na kompromis, żeby zabawa nie utknęła w martwym punkcie.
9. Temat "Portrety" służy przedstawianiu swoich podstawowych postaci, będących awatarami gracza w Multiświecie; pozwala to pozostałym graczom nie tylko zaspokoić ciekawość, ale także lepiej odtwarzać zachowanie postaci w swoich postach;
a) gracz może posiadać więcej niż jedną postać podstawową;
b) stali, nieodłączni towarzysze postaci podstawowej (pupilki, pokemony, wierzchowce, najlepsi przyjaciele, gadające miecze etc.) zazwyczaj opisywani są w tym samym poscie co jej Portret, ze względu na wygodę korzystania;
c) posty w "Portretach" nie będące opisami postaci podstawowych będą usuwane;
d) gracz nie powinien podnosić pretensji o posługiwanie się jego postacią niezgodnie z jej charakterem jeżeli Portret postaci nie zawiera żadnych pomocnych informacji w tym zakresie;
e) w razie wątpliwości wskazane jest skonsultowanie się z właścicielem postaci przed wysłaniem posta.
10. Temat "Przedmioty, NPC, Broń, Pojazdy, Potwory, Lokacje (opisy)" służy opisywaniu wszystkich wymienionych w tytule elementów, które odnoszą się do całego Multiświata - nie należy umieszczać tu opisów przedmiotów i bohaterów niezależnych, które pojawiają się w tylko jednym quescie.
11. Moderacja ma głos decydujący w kwestii reguł działania Multiświata, jego historii i kosmogonii;
a) w uzasadnionych przypadkach Moderacja może zakwestionować posty dotyczące którejś z powyższych kwestii;
II. CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA
A. QUESTY
Są to gry przypominające improwizowaną opowieść bądź sesję RPG, w której wszyscy gracze są zarazem mistrzami gry. Zazwyczaj mają one konwencję wyprawy podjętej w jakimś celu przez grupę śmiałków, stąd nazwa. Mogą one mieć miejsce zarówno w światach całkowicie oryginalnych, jak i opartych, w mniejszym lub większym stopniu, na świecie z jakiejś książki/filmu/gry etc.
Nie wyklucza się zakładania tematów będących typowym "Play by forum", gdzie za fabułę odpowiedzialny jest Mistrz Gry. Ważne jest, żeby przed założeniem takiego tematu jasno określić panujące w nim reguły.
12. Gracze biorący udział w quescie piszą zazwyczaj kolejno, by wszyscy uczestnicy mogli wziąć udział w zabawie, nie jest to jednak żelazna reguła - w oczywisty sposób jedne osoby mocniej angażują się w zabawę, inne mniej;
a) zabrania się rozwiązywania skomplikowanych wątków fabularnych w taki sposób, że zostają sprowadzone do jednego czy dwóch postów, jeśli nie istnieje po temu rozsądne uzasadnienie (np. wątek znudził się wszystkim uczestnikom questa).
13. W pisaniu postów sugeruje się złoty środek pomiędzy przyzwoitością, a litością - posty w żadnym wypadku nie powinny być kilkuzdaniowe, niewskazane jest jednak pisanie długaśnych elaboratów, gdyż zazwyczaj powoduje to zastoje w quescie.
14. Jeśli w queście występują postacie, NPC i przedmioty stworzone specjalnie na potrzeby tego questa, powinny one zostać umieszczone w osobnym i wyraźnie oznaczonym temacie;
a) jeżeli jest to quest "polityczny", to znaczy skupiony głównie na działaniach wojennych i dyplomatycznych, wskazane jest również rozpisywanie poszczególnych armii.
15. Założyciel questa może wyprosić osoby niebiorące udziału w quescie z tematu komentarzowego.
a) jeżeli założyciel odszedł z questa, pozostali uczestnicy mogą poprosić Moderację, by wyprosiła osoby niequestujące;
b) założyciel questa ma prawo decydować, kto może wziąć w nim udział. Dopuszcza się istnienie questów zamkniętych, w których udział MUSI zostać uprzednio uzgodniony z założycielem;
c) w przypadku, gdy jeden gracz psuje zabawę innym uczestnikom i zgadzają się oni co do tego, że nie istnieje możliwość konstruktywnego rozwiązania problemu, Moderacja zastrzega sobie prawo do wyproszenia takiej osoby z questa. Warunkiem jest zgoda wszystkich pozostałych uczestników oraz wcześniejsza próba rozwiązania konfliktu bardziej dyplomatycznymi metodami.
16. Jeżeli w świecie Questa istnieje jakiś Wyższy Byt, to jego rola zarezerwowana jest dla Moderacji;
a) nie dotyczy to sytuacji, gdy uczestnicy questa z góry ustalają między sobą, że takiego Wyższego Bytu nie ma, bądź, że ma go odgrywać jeden z nich.
17. Multiświat jest tworem niewyobrażalnie wielkim i skomplikowanym, zamieszkiwanym przez niezliczone, nierzadko potężne i niepojęte byty, toteż niewskazane jest odgrywanie questów w skali ogólnomultiświatowej - tylko nieliczni gracze będą mieli możliwości czynnego udziału w wydarzeniach, a interakcja z istotami w rodzaju przeróżnych demiurgów, Pani Koszmarów czy Azathotha (zwłaszcza Azathotha) jest mocno ograniczona; krótko mówiąc takie questy są średnio ciekawe i dają o wiele mniejsze pole manewru niż "lokalne", toczone w ramach jednego wszechświata czy nawet świata;
18. Grupa użytkowników grająca w quescie jedną organizację i zbiorowo prowadząca politykę i negocjacje ponosi odpowiedzialność za sprawne funkcjonowanie tejże organizacji - pozostali użytkownicy nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji braku komunikacji wewnętrznej czy nieobecności użytkownika odpowiedzialnego za dany aspekt.
19. W przypadku planowanej przez gracza dłuższej nieobecności na forum (wyjazd, sesja na studiach, cokolwiek) w dobrym tonie jest powiadomienie o niej innych uczestników questa. W przypadku dłuższej nieobecności większej ilości osób możliwe jest zablokowanie questa na określony czas.
20. Moderator biorący czynny udział w quescie nie korzysta z uprawnień Moderacji;
21. Wskazane jest, by przed wprowadzaniem w trakcie trwania questa nowego świata/istotnych elementów z książki, filmu, gry (czy innego źródła, które może nie być znane wszystkim uczestnikom zabawy) przedyskutować to z pozostałymi graczami.
a) to samo dotyczy poważniejszych prób zmian klimatu questa;
b) w wypadku wprowadzenia do gry wymienionych wyżej elementów bez konsultacji, pozostałym graczom przysługuje prawo oprotestowania takiej decyzji.
B. ORGANIZACJE
Za organizacje uznajemy szczególne związki postaci z Multiświata, których istnienie zostało sformalizowane przez założenie odpowiedniej grupy na forum (warto zauważyć, że nie wszystkie grupy na forum są organizacjami Multiświatowymi).
Organizacje mogą, choć nie muszą, wchodzić ze sobą w rozmaite interakcje (współpracować, walczyć itp.). Konieczna jest do tego zgoda członków wszystkich zainteresowanych grup.
Przynależność do organizacji nie jest warunkiem koniecznym zabawy w Multiświecie.
22. Żeby ubiegać się o przyznanie docelowej grupie statusu organizacji, użytkownik powinien:
a) zgłosić Moderacji nazwę organizacji oraz listę członków (Moderacja zastrzega sobie możliwość odmowy rejestracji grupy np. jedno- czy dwuosobowej);
b) stworzyć temat organizacyjny (fabularny bądź nie), w którym określi, czym dana grupa ma się charakteryzować. Mogą to być wyznawane zasady, wspólna siedziba lub po prostu tworzenie grupy przyjaciół, założenia organizacji pozostają całkowicie w gestii jej założyciela oraz członków.
23. Przyjęcie do grupy jest możliwe, jeśli zgodę wyrażą: kandydat oraz moderator grupy.
a) przyjęcie do grupy użytkownika, który nie wyraził zgody na akces, może spowodować interwencję Moderacji;
b) zakończenie członkowstwa w organizacji jest możliwe w każdej chwili. Zainicjować je mogą zarówno użytkownik, jak i moderator grupy.
24. Moderator grupy jest uprawniony do wyproszenia z tematu organizacji dowolnej osoby;
a) wyjątkiem jest sytuacja, w której aktywność gracza została w jakiś sposób sprowokowana. Za prowokację uznaje się podejmowanie przez członków organizacji akcji dotyczących postaci danego gracza. W każdym wypadku sytuację należy najpierw wyjaśnić w komentarzach (lub przez inny kanał komunikacyjny).
25. Gracz nie jest w jakikolwiek sposób zmuszony podporządkowywać wszystkich działań swej postaci celom organizacji. Należy jednak pamiętać, że moderator grupy ma prawo wyciągnąć z tego konsekwencje fabularne.
26. Członkostwo w organizacji jest wiążące jedynie dla postaci gracza. Na samym graczu nie wymusza niczego;
a) dlatego, choć uczestnictwo fabularne w danej organizacji może być ograniczające, gracze z postaciami przynależącymi do jednej organizacji nie są zobowiązani do jednomyślności;
b) postać może należeć do więcej niż jednej organizacji, jeśli nie budzi to sprzeciwów innych graczy;
c) nie istnieje żaden powód (poza fabularnymi) uniemożliwiający posiadanie dwóch lub więcej postaci należących do różnych organizacji. Oczywiście założyciel organizacji ma prawo zastrzec, że nie życzy sobie w niej osób, które posiadają postaci w innych organizacjach, ale jest to kwestia wewnętrznych ustaleń pomiędzy nim a innymi graczami.
27. Grupy, które obecnie uznaje się za aktywne organizacje:
a) Lisia Federacja - siedziba,
b) Melior Absque Chrisma (MAC) - siedziba, komentarze;
c) Tajna Loża Knujów (TLK) - quest, komentarze;
d) Syndykat - siedziba, komentarze, quest;
e) Omertà - siedziba;
WiP i AntyWiP są grupami nieaktywnymi, pozostającymi na forum ze względów sentymentalno-historycznych.
C. WALKI
28. Zarówno questy, jak i tematy organizacji mogą zawierać opisy pojedynków postaci. Pojedynki powinny zostać wcześniej uzgodnione przez wszystkich zainteresowanych.
29. Temat "Krwawa Jatka" jest miejscem, gdzie postaci mogą pojedynkować się niezależnie od głównej osi fabularnej Multiświata, dla czystej radości dawania komuś po mordzie. W temacie tym znajduje się ogromna, niezniszczalna arena z bezpiecznymi miejscami dla ewentualnej publiczności.
a) żeby rozpocząć pojedynek, wystarczy znaleźć partnera i pojawić się wraz z nim na arenie.
b) rozbudowane opisy ekipy dopingującej są jak najbardziej na miejscu, arena oferuje wszak nie tylko bezpieczne trybuny, ale również nieco podejrzane fast-foody dla wygłodniałych widzów.
c) uwaga! Próby dopingowania "czynnego", na przykład rzutów Zgniłymi Jajami +1 lub Skórkami Bananów o Nieskończonej Śliskości pod nogi przeciwników skończą się uruchomieniem mechanizmów obronnych areny i spuszczeniem na głowy publiczności czegoś ciężkiego.
30. Ogólne zasady pojedynkowego savoir-vivre'u:
a) stawiamy na kreatywność. Nie jest ważne, czy zrobi się przeciwnikowi ciężką krzywdę, ważne żeby kolejne ruchy były pomysłowe.
b) bardzo niemile widziane jest całkowite negowanie wszystkich po kolei ataków przeciwnika za pomocą tego samego chwytu. Można natomiast próbować kierować pojedynkiem w taki sposób, żeby ruchy przeciwnika obracały się przeciwko niemu.
c) w przypadku pojedynków obowiązują wszystkie pozostałe zasady Multiświata, ze szczególnym uwzględnieniem zakazu zabijania postaci bez zgody gracza.
31. Zakończenie pojedynku następuje, gdy:
a) wszyscy uczestnicy zgodzą się, że pojedynek zostanie zakończony i wyłonią zwycięzcę,
b) któryś z walczących się podda,
c) z braku pomysłów na dalsze ruchy lub z powodu znudzenia graczy walka przestanie się toczyć,
d) walka przestanie się toczyć z powodu długiej, niezapowiedzianej nieobecności jednego z graczy
Na prośbę graczy moderator bądź inna osoba wyznaczona przez uczestników może rozstrzygnąć o wyniku.
D. RODZINA
"Projekt: Drzewko" to temat zbierający informacje na temat pokrewieństwa oraz związków Multiświatowych postaci.
32. Zgromadzone tam dane mogą, lecz nie muszą być odzwierciedleniem prawdziwych stosunków pomiędzy postaciami. Wiele z nich nie jest aktualnych.
33. Żeby dołączyć do wirtualnej rodziny, wystarczy napisać w temacie i poszukać osoby, która chciałaby Was adoptować lub poślubić. Bezpośrednie wiązanie się z osobą, która nie wyraziła na to zgody, nie jest dozwolone.
34. Nie należy podejmować pochopnych decyzji odnośnie przynależności do rodziny. Raz zapisana postać pozostaje w niej na zawsze.
35. Drzewkiem zawiaduje tilk i tylko tilk. Moderacja Multiświata nie ma żadnego wpływu na znajdujące się w nim dane. |
_________________
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików Możesz ściągać załączniki
|
Dodaj temat do Ulubionych
|
|
|
|