Ogłoszenie |
Forum archiwalne, nie można zakładać nowych kont.
|
Dwarf Fortress - genialna strategia/roguelike! |
Wersja do druku |
Korialstrasz
Mature red dragon
Dołączył: 17 Lut 2008 Skąd: Łódź, Polska Status: offline
|
Wysłany: 11-10-2008, 22:53 Dwarf Fortress - genialna strategia/roguelike!
|
|
|
Jakiś czas temu trafiłem na tekstową grę Dwarf Fortress. Są to właściwie dwie gry w jednej - roguelike i strategia. Może niektórzy z was pierwszy raz słyszą termin roguelike, więc postaram się wyjaśnić: gry tego typu nazywają się tak, gdyż (jak nazwa wskazuje), są podobne do Rogue, opracowanego bodaj w 1970 roku. "Rogaliki", jak są powszechnie nazywane wśród fanów to gry tekstowe lub o bardzo prostej grafice (kafelkowej, pozbawionej animacji) które cechuje kilka istotnych rzeczy:
+ Zwykle ogromny, generowany losowo świat wraz z setkami questów
+ Brak grafiki wymusza skupienie się programistów na grywalności
+ Niemożność wczytania save'a po śmierci postaci (niemal w każdym roguelike'u)
+ Dość wysoki poziom trudności (średnia życia mojej postaci w ADOMie to 3 dni czasu gry)
Jako że roguelike'i są grami tekstowymi, praktycznie nie mają wymagań sprzętowych (no bo chyba każdy komp spełnia wymagania 133 mhz i 16 mb RAMu :) )
Tak to zupełnie zaszokowany przeczytałem informację na stronie rzeczonego Dwarf Fortress:
Requires Windows 98+, ~100MB Disk Space, 512MB RAM
Zacząłem się zastanawiać na co u licha ciężkiego gra tekstowa (nie ma grafiki, sprawdzałem na screenach) wymaga aż tyle ramu. Odpaliłem. I zrozumiałem.
Gra generuje losowo wszystko. Wszystko. Absolutnie wszystko. Najpierw tworzy świat z górami, morzami, jaskiniami, rzekami i jeziorami. Zgodnie z opisem na stronie, świat to kwadrat o boku równym prawie 200 tysięcy pojedynczych pól (w sumie 40 miliardów pól)! I to z trzecim wymiarem - powstają góry i doliny! Gra opracowuje geologię skał które składają się na pasma górskie tak, że prowadząc plemię krasnoludów natrafisz na konkretne złoża ponad 20 różnych typów minerałów!
A to dopiero początek generowania, bo teraz wkracza generator historyczny - najpierw rzuca na ten świat nadprzyrodzone siły: hydry, smoki, cyklopów i tytanów. Każdy z nich jest opisany z imienia, płci i opisu. Każdy ma swoje przygody. Później, gdy lata mijają, na świecie pojawiają się elfy i krasnoludy, powstają pierwsze cywilizacje i imperia, mają miejsce wielkie wojny i wyprawy. Smoki powoli odchodzą do jaskiń, część z nich umiera zabita przez wielkich bohaterów. Pojawiają się ludzie a cywilizacje rosną w siłę. Około roku 300 naszego świata gra będzie miała już w pamięci 20 tysięcy postaci, które się przewinęły przez historię wraz z ponad 600 tysiącami eventów. W tym miejscu możemy zacząć grać (generowanie trwa około 10 minut - dość, żeby zrobić sobie kolację i ją zjeść... naturalnie można też obserwować, bo gra dość dużo wypisuje na ekran w tym czasie :) )
W trybie roguelike tworzymy postać, która zacznie życie w świecie jak każdy jej obywatel. Może interaktować z każdą z postaci, które zostały stworzone przez generator (i jeszcze żyją). Każda z postaci którą spotkamy urodziła się, ma ojca i matkę, dziadków i babcie. Każda ma własną historię, którą chętnie się podzieli z nami przy kuflu piwa. Spora część spotkanych nieznajomych zleci nam różnego rodzaju zlecenia. Co ciekawsze, nasza postać wpływa na świat i jeżeli na przykład zrezygnujemy z gry, to postać się osiedli i będziemy mogli... uwaga, uwaga, spotkać ją ponownie podczas gry kolejną postacią :) Więcej nawet, będziemy mogli ją zrekrutować do naszej drużyny (podobnie jak wiele innych istot :) )
W trybie strategicznym prowadzimy plemię krasnoludów, które wyruszyło założyć nową osadę w górach ku chwale jednej z cywilizacji. Największym celem jest zdobycie statusu stolicy, ale po drodze czeka nas mnóstwo innych wyzwań: wroga nacja nas zaatakuje, albo smok nadleci od gór i puści z dymem nasze pastwiska... możliwości są niewyczerpane.
Dla osób, którym brakuje pomysłów na opowiadania, gra ma trzeci tryb: legendy. W tym trybie pozwala ona na opisanie historii każdej z postaci która żyła w tym świecie (w tym tej, którą sami prowadziliśmy). Możemy posłuchać opowieści smoka, który w bitwie z elfim bohaterem stracił łapę, lecz mimo to pokonał zagrażającego mu tytana.
Aha, ta gra jest dopiero w stadium alfa (jest całkowicie grywalna). Skoro ma już tyle feateresów boję się, co autor wymyśli w wersji finalnej ;D
Ile czasu była rozwijana? Marne 6 lat (od 2002). Jest rozwijana do tej pory :)
No to życzę udanej przygody w waszych losowych światach! |
_________________ Staring through eyes of hate we kill
Are we controlled or is it our own will..? |
|
|
|
|
Korialstrasz
Mature red dragon
Dołączył: 17 Lut 2008 Skąd: Łódź, Polska Status: offline
|
Wysłany: 06-04-2009, 22:35
|
|
|
I nikt się nie pokusił "give a shot"?
No to przytaczam jeszcze post z pewnego forum:
Cytat: | Dwarf Fortress to najbardziej skomplikowana i głęboka gra strategiczno-ekonomiczno-rpg-symulacyjna na świecie.
Ciężko opisać głębie DF. Stworzenie programu zajęło ponad 5 lat i ciągle jest rozwijany.
Celem gry jest budowa osady Krasnoludów i przygotowanie jej na różne najazdy imigrantów i wrogów, przybycie karawan. W przyszłości będzię można prowadzić wojny.
Każdy Krasnolud charakteryzuję się ogromną ilością cech takich jak jego upodobania, nawyki, nastrój, umijętności, profesje itd.
Ogromny świat gry, za każdym razem unikalny generuje się średnio 10 min.
Mimo grafiki ASCII gra wymaga, w związku z ogromnym skomplikowaniem i czasem rzeczyiwstym, dość mocnego procesora.
Od siebie napisze tyle, że żadna inna gra mnie tak nie wciągnęła i nigdy nie zaliczłem tylu opadów szczęki widząc co sie dzieje na ekranie. Głebia mnie zabiła dosłownie. Niewyobrażalna liczba przedmiotów, obiektów, możliwości, mechanizmów przytłacza i zapewnia grywalność jak nigdy dotąd. A grałem w prawie wszystkie możliwe strategie, gry ekonomiczne i przy DF wydają się zabawkami dla 5 latków... Nawet skomplikowanie CM wygląda śmiesznie.
Ostatnio przeżyłem w swojej grze:
Najzd goblinów na osadę, porawanie dzieci moich krasnoludów, rozpaczające matki.
Zabicie smoka i stworzenie z jego pozostałości ogromnej liczby przedmiotów, a nawet artefaktów.
Rozszapranie mysliwego przez stado wilków.
Po jedym z najazdów goblinów moja forteca zamieniła się w szpital.
Gra jest darmowa a autor utrzymuje się z dotacji! |
|
_________________ Staring through eyes of hate we kill
Are we controlled or is it our own will..? |
|
|
|
|
demiCanadian
Analogia stosowana.
Dołączył: 22 Sty 2009 Status: offline
|
Wysłany: 08-04-2009, 01:37
|
|
|
Kiedyś to sprawdzałem, ale mój komputer nie wyrobił jak to odpaliłem :D |
_________________ Kolorowe groszki. |
|
|
|
|
Dembol
Dołączył: 11 Sty 2006 Skąd: Kraków Status: offline
|
Wysłany: 08-04-2009, 15:47
|
|
|
Fajna gra, ale chyba już jestem za stary na takie zabawy. O ile ADOMa udało mi się po kilkudziesięciu rozgrywkach w miarę rozszyfrować to tutaj na razie nie chce mi się bawić. Poza tym tutaj przydałoby się chyba odrobinę grafiki albo jakaś obsługa myszki. Za dużo ekranów i klawiszy do opanowania :) |
_________________ Evil Manga |
|
|
|
|
Korialstrasz
Mature red dragon
Dołączył: 17 Lut 2008 Skąd: Łódź, Polska Status: offline
|
Wysłany: 19-04-2009, 00:16
|
|
|
Żeby było ciekawiej, ja do dzisiaj nie wiem jak zmusić bohatera w ADOMie żeby pożył dłużej niż tydzień :P
(Najłatwiej jest Drakishkim łucznikiem, ale i tak zdarza się w tłumie wrogów że braknie amunicji i jest problem...) |
_________________ Staring through eyes of hate we kill
Are we controlled or is it our own will..? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików Możesz ściągać załączniki
|
Dodaj temat do Ulubionych
|
|
|
|