Ogłoszenie |
Forum archiwalne, nie można zakładać nowych kont.
|
Legenda 5 Kręgów |
Wersja do druku |
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 04-09-2009, 18:00
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 01:42, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Hawk
Dołączył: 11 Sie 2009 Status: offline
|
Wysłany: 04-09-2009, 21:19
|
|
|
Arioch, ironie możesz sobie darować, a głebie settingu rozumiem poprzez rozbudowaną sieć intryg politycznych, powiązań etc. znam jeden który ma owe rzeczy wieszcze większym stopniu pokomplikowane - Planescape
Nurgling - jest trudne, kto powiedział, że mistrzowanie jest łatwe? OD graczy, którym prowadzę nie wymagam wiele, ale od MG wymagam, żeby był lepszym MG ode mnie. A nie umiejętność samodzielnego stworzenia BNa, czy jakiejś knujki, przekreśla go jak dla mnie.
Zegarmistrz napisał/a: |
Po drugie: rozbudowana storyline i nadmiar postaci niezależnych jest tym, co bardzo mi utrudnia grę w Legendę 5 Kręgów jako system heroiczny. Problem z systemami heroicznymi polega na tym, że to właśnie Gracze powinni dokonywać heroicznych czynów: ubijać Fu Lenga i Pana Księżyc, powstrzymywać najazd Upiorów, odkrywać tajemnicę Kłamliwej Ciemności, Kolatu czy Klanu Pająka... Niestety w Legendzie 5 Kręgów co bym nie robił zawsze jestem przyćmiewany przez dokonania postaci oficjalnych.
|
Zeg,
koniec końców, wszystko zależy od MG. I dlatego wychodzę z założenia, że storylinia działa tylko do momentu, w którym gracze wchodzą w rozgrywkę.
Moja obecna drużyna nie składa się może z postaci pierwszej linni, ale z tych tuż za (pierwszy syn ważnego daymio na ziemiach Hida, dalszy syn Czempiona Osy... I ronin o tajemniczej przeszłości, ale olbrzymim potencjale) dostaną szanse wpłynięcia na losy rokuganu i gwarantuję, że jeśli ją w pełni wykorzystają, to nie przyćmi ich nikt, a ich potomkowie, będą sobie mogli dopisywać zaletę "przodek..." ;)
Musiałeś mieć pecha do MG, tak jak ja kiedyś, że nie pozwolili Ci się "rozepiczczyć" |
_________________ "Between the good and bad is where you'll find me, Reaching for heaven"
|
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 05-09-2009, 02:12
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 01:42, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Zegarmistrz
Dołączył: 31 Lip 2002 Skąd: sanok Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 05-09-2009, 12:22
|
|
|
Mam podobne wrażenia do twoich, przy czym trochę inne podejście. Otóż: po pierwsze jak dla mnie opis świata zawsze był raczej katalogiem pomysłów do wykorzystania, które - w zależności od moich upodobań - stosowałem lub nie. Dobre settingi składają się dla mnie z pomysłów na lokacje, które można odwiedzić i katalogu wrogów, jakich można spotkać i zahaczek na przygody. Złe z osobników, miejsc i wydarzeń, które przeszkadzają, narzucają się lub wręcz rozwalają całą kampanię.
Przykładowo: informacja, że miastem X rządzi zły król, który codziennie zjada na śniadanie niemowlę jest elementem dobrym albo neutralnym. Jeśli prowadzę zwykłej drużynie awanturników mogę informację zignorować i oprzeć przygodę na np. rozprawie z całkiem niekanonicznymi bandziorami grasującymi w mieście. Mogę też oprzeć na niej kampanie mającą na celu obalenia władcy - kanibala.
Natomiast informacja o tym, że miasto X zaatakował paladyn Arturius, który zgładził złego króla, a w wyniku tytanicznego pojedynku między nimi dwoma zniszczone zostało całe życie w promieniu 1 000 kilometrów, a kontynent rozpękł się na pół jest zbędna, bo wprowadza chaos do świata. Tym większy, im więcej wspólnego z miastem mieli BG.
Ogólnie nie lubię wszystkich wielkich wydarzeń typu wojny, przewroty, zniszczenia miast i katastrofy. Nie lubię też wielkich bohaterów. Zajmują tylko miejsce, które powinno przypaść graczom.
Pod tym względem przez pewien czas Exalted wydawało mi się dobrym systemem. Przez dłuższy czas wydawało się, że system, w którym lekko rozpędzony, średniozaawansowany BG jest w stanie w pojedynkę niwelować państwa setting ma znaczenie drugorzędne. Niestety nowsze dodatki jednoznacznie wskazują, że autorzy jednak umieszczą elementy światopsójne i w ciągu kilku lat świata gry będzie trzeba liczyć się z inwazją Malfeasu i Autochtoni.
Jest jednak i druga strona medalu:
Otóż w aktualnej kampanii jeden z BG posiada prawie własne królestwo, pozostałe postacie osadzone są w roli członków jego administracji. Dostosowałem się do pomysłu gracza, szybko jednak wyszło na jaw, że nie mamy spójnej wizji tego, jak ten kraj wygląda, co w nim jest ciekawego ani nawet gdzie leży. Trochę to przeszkadza nam w wykorzystaniu jego potencjału, jednak powoli sytuacja się poprawia... |
_________________ Czas Waśni darmowy system RPG dla fanów Fantasy. Prosta, rozbudowana mechanika, duży świat, walka społeczna.
|
|
|
|
|
Hawk
Dołączył: 11 Sie 2009 Status: offline
|
Wysłany: 05-09-2009, 18:46
|
|
|
Mam wrażenie, że wychodzą różnice w typie rozgrywki. Ale ja jestem dość konserwatywnym graczem (wybaczcie, nie wyobrażam sobie sesji przez komunikator, gdzie tu jest klimat, pytam, gdzie?)
Tak więc jedynym wnioskiem jest taki, ze każdy gra tak jak lubi, jednemu coś przeszkadza, innym nie.
Arioch, jakie to systemy, bo bym się chętnie zapoznał (chodzi mi o te, bardziej politycznie skomplikowane od L5K)
Zeg - Szacun, bo pomysł ciekawy i trudny, ja bym się chyba takiej sesji nie rozpisawszy wcześniej dokładnie takiego państwa nie odważył poprowadzić. |
_________________ "Between the good and bad is where you'll find me, Reaching for heaven"
|
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 05-09-2009, 19:36
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 01:42, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Zegarmistrz
Dołączył: 31 Lip 2002 Skąd: sanok Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 06-09-2009, 00:04
|
|
|
Cytat: |
Przecież to miałeś już w pierwszej edycji :) |
Jedynkę znam tylko z recenzji w Magii i Mieczu. Bardzo kiepskiej recenzji imho.
Hawk napisał/a: |
I na koniec, rozumiem, że nie chce Ci się wpisać kilku tytułów będących potwierdzeniem Twojego stwierdzenia, że dużo było takich politycznych systemów. |
Burning Empires, Lesser Shades of Evil, Gasnące Słońca, Exalted, niektóre ujęcia WoDu / nWoDu, Birthright, Monastyr, do pewnego stopnia Ars Magica, Spycraft, z tego, co opowiada Grisznak Anima. Nie wszystkie te systemy kładą równy nacisk na zagadnienia polityczne. Nie wszystkie też są grami równymi. I jeszcze Blue Rose, jeśli lubisz d20 i inne rzeczy... |
_________________ Czas Waśni darmowy system RPG dla fanów Fantasy. Prosta, rozbudowana mechanika, duży świat, walka społeczna.
|
|
|
|
|
Teukros
Dołączył: 09 Cze 2006 Status: offline
|
Wysłany: 06-09-2009, 17:25
|
|
|
Wątek dotyczący klimatu i komunikatorów wydzieliłem do osobnego tematu Komunikator a Klimat. |
|
|
|
|
|
szelest
Dołączył: 07 Wrz 2009 Skąd: Nowy Sącz Status: offline
|
Wysłany: 07-09-2009, 08:56
|
|
|
Zegarmistrz napisał/a: | Mam podobne wrażenia do twoich, przy czym trochę inne podejście. Otóż: po pierwsze jak dla mnie opis świata zawsze był raczej katalogiem pomysłów do wykorzystania, które - w zależności od moich upodobań - stosowałem lub nie. |
Z tym należy być ostrożnym. Bo można się zapędzić i wywalić z opisu świata elementy, które niekoniecznie Tobie pasują, ale bardzo się podobają graczom. Powiedzmy, w L5K nie podoba Ci się że samuraje mają iaijutsu i wywalasz ten element. Natomiast Graczowi właśnie się ten element settingu spodobał. I co wtedy?
Sprawdzi się natomiast to w przypadku, gdy Gracze nie czytają settingu - stawiam, że grubo ponad połowa Graczy w Polsce tego nie robi. Wtedy owszem, można wciskać im to co się MG podoba.
Natomiast to co pisał arioch jest prawdą. W aktualnej kampani L5R wciskam ile mogę z oryginalnych podręczników. Najciekawsze elementy wziąłem z L5RCCG, bo mniej więcej ją znam i gram. Same ilustracje i traity były dla mnie mocno budujące. Technika ariocha jednak była główną siła napędową, której brak w RPG czy CCG. Mam jeszcze kilka podręczników, ale w większości nie chce mi się ich czytać, bo stracę raczej na tym czas, a zbyt dużo do zapamiętania i nauczenia się. Już samo tworzenie statystyk NPC boli strasznie... |
|
|
|
|
|
Nurgling
Dołączył: 29 Kwi 2009 Status: offline
|
Wysłany: 07-09-2009, 09:03
|
|
|
Co do wyrzucania informacji - ja staram się znać karty postaci - tam mam wszystko co .. kreci graczy + rozmawiam z nimi :)
Wtedy szansa na usunięcie czegokolwiek jest bardzo mała.
Dodatkowo:
Lubię jedynki - czasami pojedyncza zamknięta przygoda jest wielokroć ciekawa od kampanii.
Ostatnio odgrywałem sensei jednej z pomniejszych szkół rodziny Kakita.. było WOW :)
I edycja... 5 ranga... 6 iaijutsu.. |
_________________ POLCON 2009 - www.polcon2009.pl - najniecierpliwiej oczekiwany konwent tego roku
SMF - www.smerf.fero.pl - łódzka ostoja fantastyki |
|
|
|
|
szelest
Dołączył: 07 Wrz 2009 Skąd: Nowy Sącz Status: offline
|
Wysłany: 07-09-2009, 09:12
|
|
|
Nurgling napisał/a: | Co do wyrzucania informacji - ja staram się znać karty postaci - tam mam wszystko co .. kreci graczy |
Zgadza się, ale problem masz, jeżeli masz graczy na zasadzie - "zrobię sobie postać do walki a resztę odegram". A potem pretensje, że płytka sesja, spłycone postacie, bo hack and slash, za dużo walki, gdzie polityka i długie 30 minutowe rozmowy.
Nurgling napisał/a: | rozmawiam z nimi :) |
Z tym też ciężko, bo niektórzy przychodzą na sesję, by pokazać jaką to wspaniała historie rozpisali na 20 stron... itp. I rozmowa z nimi kończy się na słowach "cwaniaczku, nie spłycaj mi postaci". Czy jakoś tak... |
|
|
|
|
|
Nurgling
Dołączył: 29 Kwi 2009 Status: offline
|
Wysłany: 07-09-2009, 09:17
|
|
|
nie gram z takimi graczami - Łódź jest spora - graczy dużo :P |
_________________ POLCON 2009 - www.polcon2009.pl - najniecierpliwiej oczekiwany konwent tego roku
SMF - www.smerf.fero.pl - łódzka ostoja fantastyki |
|
|
|
|
Zegarmistrz
Dołączył: 31 Lip 2002 Skąd: sanok Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 07-09-2009, 10:29
|
|
|
szelest napisał/a: | Z tym należy być ostrożnym. Bo można się zapędzić i wywalić z opisu świata elementy, które niekoniecznie Tobie pasują, ale bardzo się podobają graczom. Powiedzmy, w L5K nie podoba Ci się że samuraje mają iaijutsu i wywalasz ten element. Natomiast Graczowi właśnie się ten element settingu spodobał. I co wtedy? |
Cóż, uczciwie mówiąc jedyny problem, jaki z tym sobie wyobrażam to brak komunikacji. Gdyby gracz przyszedł do mnie i poinformował mnie, że chce powrotu wywalonego elementu, to najpewniej bym go dodał z powrotem i wszyscy byliby z powrotem szczęśliwi.
Zwykle zresztą tego typu zapotrzebowanie widać. Jeśli gracze tworzą postać np. mistrza pojedynków, to wiadomo, że będą chcieli iaiutsu... |
_________________ Czas Waśni darmowy system RPG dla fanów Fantasy. Prosta, rozbudowana mechanika, duży świat, walka społeczna.
|
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 07-09-2009, 11:53
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 01:48, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Zegarmistrz
Dołączył: 31 Lip 2002 Skąd: sanok Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 07-09-2009, 12:38
|
|
|
Arioch napisał/a: | Nie sądzę, by był sens brać poprawkę na graczy takich jak Maciek czy Quendi - błędy po stronie użytkownika to raz, mainstreamowe patologizmy to dwa. |
Potwierdzam. Grałem z przynajmniej jedną z tych osób w bitewniaki swego czasu. I faktycznie jest trudny w obsłudze... Nie odważyłbym się z nim grać w RPG. Tak czy siak: współczuje. |
_________________ Czas Waśni darmowy system RPG dla fanów Fantasy. Prosta, rozbudowana mechanika, duży świat, walka społeczna.
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików Możesz ściągać załączniki
|
Dodaj temat do Ulubionych
|
|
|
|