Ogłoszenie |
Forum archiwalne, nie można zakładać nowych kont.
|
O produkcji gier komputerowych |
Wersja do druku |
CainSerafin -Usunięty-
Gość
|
Wysłany: 02-01-2009, 18:29 O produkcji gier komputerowych
|
|
|
A teraz ciekawe info z magazynu CD Action.
Według niego zaledwie 20% ukończonych i wydanych gier przynosi znaczne zyski. Reszta, czyli 80% przynosi niewielki dochód, ledwo się zwraca, albo przynosi straty.
Komentarz redakcji:
Cytat: | Innymi słowy:nie jest tak źle i jeśli tylko macie zbędne 50-100 milionów zł - róbcie gry. Może coś zarobicie, a na pewno ucieszycie torrentowców. |
Nic dziwnego, że powstaje tak mało oryginalnych gier. Prościej przecież kontynuować jakąś serię gier, która wyrobiła sobie markę i być pewnym zysku. Pytanie tylko czy obecna sytuacja to rzeczywiście w większości zasługa piracenia, czy polityki wydawców gier, która uderza najbardziej w uczciwych graczy.
*patrzy znacząco w kierunku podpisu de99ial'a.*
A w Polsce mamy przecież naprawdę dobry rynek gier: tanie serie, złote edycje i wydania kolekcjonerskie, pełne wersje w czasopismach. A to wszystko w rozsądnej cenie i zazwyczaj po polsku.
Edit: Ale się narobiło. Kolejny temat który założyłem "niechcący" i który szybko padnie śmiercią naturalną. |
Ostatnio zmieniony przez dnia 03-01-2009, 00:21, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
JJ
po prostu bisz
Dołączył: 27 Sie 2008 Skąd: Zewsząd Status: offline
Grupy: Alijenoty Fanklub Lacus Clyne
|
Wysłany: 02-01-2009, 18:57
|
|
|
CainSerafin napisał/a: | Według niego zaledwie 20% ukończonych i wydanych gier przynosi znaczne zyski. Reszta, czyli 80% przynosi niewielki dochód, ledwo się zwraca, albo przynosi straty. |
A podają, czy dotyczy to gier PCtowych, czy gier w ogóle?
CainSerafin napisał/a: | Nic dziwnego, że powstaje tak mało oryginalnych gier. |
A mnie to właśnie najbardziej zastanawia. Przecież za każdym razem, kiedy pojawia się gra odrobinę inna niż wszystkie, serwisy internetowe i gazety zaraz wpadają w zbiorowy szał, który spokojnie wystarczyłby do wypromowania danego tytułu i nabicia sprzedaży. Tak było z "Miiror's Edge" i "Portalem", choć przecież w tym pierwszym innowacyjność sprowadza się do grafiki (a konkretnie - innego niż "latająca metr nad ziemią kamera" podejścia do FPP) a drugi Valve odważyło się wydać jedynie jako jeden z elementów paczki 5w1. Tak mi się wydaje, że gdyby dać budżet kilkudziesięciu milionów dolarów na naprawdę innowacyjną grę, to sprzedała by się dużo lepiej niż kolejny sztampowy FPS. |
_________________
|
|
|
|
|
CainSerafin -Usunięty-
Gość
|
Wysłany: 02-01-2009, 19:20
|
|
|
Mirror Edge wcale nie sprzedaje się dobrze. Planowano, że w pierwszym tygodniu na wszystkie platformy sprzeda się 3 miliony kopii. Sprzedało się jedynie 100 tysięcy, a to mało.
Podobnie było z Unreal Tornament 3, który choć został świetnie zoptymalizowany i ulepszony w stosunku do poprzednich edycji sprzedał się słabo. Crysis też ledwo na siebie zarobił, ale to mnie nie dziwi - żeby gra na pecetach miała TAKIE wymagania.
JJ napisał/a: | A podają, czy dotyczy to gier PCtowych, czy gier w ogóle? |
Nie jestem pewien. Chyba wszystkich. |
|
|
|
|
|
vries
Dołączył: 13 Cze 2007 Skąd: Gliwice Status: offline
|
Wysłany: 02-01-2009, 20:22
|
|
|
JJ napisał/a: | że gdyby dać budżet kilkudziesięciu milionów dolarów na naprawdę innowacyjną grę |
Tyle, że nie wystarczy innowacyjność. Potrzebna jest jeszcze grywalność (i szeroki target odbiorców). A zrobić coś takiego jest dość trudno (szczególnie, że te parędziesiąt milionów może pójść w błoto). |
|
|
|
|
|
kic
Nieporozumienie.
Dołączył: 13 Gru 2007 Skąd: Otchłań Nicości Status: offline
Grupy: Melior Absque Chrisma
|
Wysłany: 02-01-2009, 22:24
|
|
|
JJ napisał/a: | Tak mi się wydaje, że gdyby dać budżet kilkudziesięciu milionów dolarów na naprawdę innowacyjną grę |
A kto ma dać taką kwotę? Przecież obecnie liczy się tylko kasa i zyski, a innowacja nie jest najlepszą drogą do tego. Aby gra była dobra i mieć dużą sprzedaż, to musi być spełniony szereg wymagań. Choćby wcześniej wyrobiona marka (GTA/Ghotic) i popularność marki (Warcraft), reklama (GTA), duży nakład finansowy (GTA/WoW) i oczywiście pasja w twórców. Można pewnie wymienić jeszcze parę innych składowych całego tego procesu, ale wniosek jest jeden. Nie jest tak łatwo stworzyć dobrą grę. |
_________________ "Zaczynałem jako zwykły zegarmistrz, ale zawsze pragnąłem osiągnąć coś więcej." - Lin Thorvald
Melior Absque Chrisma
Pierwszy Epizod MACu |
|
|
|
|
Bezimienny
Najmniejszy pomiot chaosu
Dołączył: 05 Sty 2005 Skąd: Z otchłani wieków dawno zapomnianych. Status: offline
|
Wysłany: 02-01-2009, 22:54
|
|
|
CainSerafin napisał/a: | A teraz ciekawe info z magazynu CD Action.
Według niego zaledwie 20% ukończonych i wydanych gier przynosi znaczne zyski. Reszta, czyli 80% przynosi niewielki dochód, ledwo się zwraca, albo przynosi straty. | Nie ma się co dziwić - przecież 80% ukończonych i wydanych gier to chłam. Część z nich to taki wielki chłam, że nawet do sklepów nie trafia - a co do reszty, wystarczy przejść się np. po Empiku i popatrzyć po półkach. Sporej części nie wziąłbym nawet jakby mi dopłacili. |
_________________ We are rock stars in a freak show
loaded with steel.
We are riders, the fighters,
the renegades on wheels.
The difference between fiction and reality? Fiction has to make sense. |
|
|
|
|
vries
Dołączył: 13 Cze 2007 Skąd: Gliwice Status: offline
|
Wysłany: 02-01-2009, 23:52
|
|
|
kic napisał/a: | A kto ma dać taką kwotę? Przecież obecnie liczy się tylko kasa i zyski, a innowacja nie jest najlepszą drogą do tego. |
Nie zgodzę się. Zacznijmy od tego, że głupi Wiedźmin robiony przez prowincjonalny CD-Project miał budżet 20mln zł. Gry bardziej niszowe mogą mieć jakąś jedną trzecią z tego. To i tak sporo. Z innowacyjnością też nie jest tak źle. Ludzie robią różne dziwadła na Wii. Przeróżne rockbandy. Pewnie jest tego trochę na DSa. |
|
|
|
|
|
Slova
Panzer Panzer~
Dołączył: 15 Gru 2007 Skąd: Hajnówka Status: offline
Grupy: Samotnia złośliwych Trolli
|
Wysłany: 03-01-2009, 10:17
|
|
|
Niektórzy twórcy sami psują sobie markę.
Weźmy na przykład takiego Relica. Wydawał naprawdę świetne gry, zrobił rewolucyjnego Dawn of War, co w sumie wyniosło firmę na wyżyny. Ale potem sam zepsuł sobie wizerunek dojąc umierającą krowę, jaką ów DoW był. Nawet już się nią nie opiekował, a opóźniające się łatki tłumaczył na różne sposoby (raz nawet chorobą jednego z członków zespołu, po prostu bieda&przemoc!). Przez takie zachowanie wiele osób straciło zaufanie do marki Relic Entertaiment. Większośc z nich deklaruje, że pomimo, iż DoW był dla nich wybitny i kocha tę grę, to DoWII nie kupi, bo ich zdaniem Relic zepsuje grę (też tak uważam, ale kupię). Nie ma co się łudzić, relic zarobi na tej grze, ale to nie będzie fenomen na miarę DoW, który zagości na prestiżowych imprezach progamingowych. Wyjdzie z tego jednosezonowa zabawka dla kidów, ale nie gra, która utrzymywała popularnośc przez 5 lat!
A teraz z innej beczki. Niekiedy gry są neidoceniane przez rynek. Taki "Theatre of War" popularny nie jest, chociaż realizm i odwzorowanie historii są wręcz wybitne, jak na grę strategiczną. Naprawdę świetna gra, ale niestety mało kto ją kupił. Czasem po prostu tak jest. |
_________________ Mam przywilej [nie] być Człowiekiem
But nvidia cards don't melt, they just melt everything within 50 meters.
|
|
|
|
|
Keii
Hasemo
Dołączył: 16 Kwi 2003 Skąd: Tokio Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 03-01-2009, 10:33
|
|
|
Slova napisał/a: | Nie ma co się łudzić, relic zarobi na tej grze, ale to nie będzie fenomen na miarę DoW, który zagości na prestiżowych imprezach progamingowych. Wyjdzie z tego jednosezonowa zabawka dla kidów, ale nie gra, która utrzymywała popularnośc przez 5 lat! |
Piękne przepowiadanie przyszłości, ale weź pod uwagę możliwość, że Relic może nie popełnić tych samych błędów co przy pierwszej części i starać się nadrobić utracony wizerunek. |
_________________ FFXIV: Vern Dae - Durandal
PSO2: ハセモ - Ship 01
|
|
|
|
|
Zegarmistrz
Dołączył: 31 Lip 2002 Skąd: sanok Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 03-01-2009, 12:09
|
|
|
Cytat: | Według niego zaledwie 20% ukończonych i wydanych gier przynosi znaczne zyski. Reszta, czyli 80% przynosi niewielki dochód, ledwo się zwraca, albo przynosi straty. |
Stary news, dodatkowo nieprawdziwy. Forbes (bo to on jest źródłem newsa) dwa dni po puszczeniu tej informacji w obieg przyznał się do błędu. W rzeczywistości zyski przynosi 20% rozpoczętych projektów. Przy czym około 60% z nich nigdy nie jest kończone, a z pozostałych 40% zaledwie co drugi przynosi zysk.
JJ napisał/a: | A podają, czy dotyczy to gier PCtowych, czy gier w ogóle? |
Ogólnie wszystkich gier. |
_________________ Czas Waśni darmowy system RPG dla fanów Fantasy. Prosta, rozbudowana mechanika, duży świat, walka społeczna.
|
|
|
|
|
kic
Nieporozumienie.
Dołączył: 13 Gru 2007 Skąd: Otchłań Nicości Status: offline
Grupy: Melior Absque Chrisma
|
Wysłany: 04-01-2009, 00:01
|
|
|
vries napisał/a: | Zacznijmy od tego, że głupi Wiedźmin robiony przez prowincjonalny CD-Project miał budżet 20mln zł. |
Był to największy projekt studia CDP RED, a innowacją tego bym nie nazwał. Raczej kształtowaniem nowej marki. No i teraz czas rozpocząć korzystanie z wypromowanej marki. Edycja rozszerzona? - Czemu nie. Wersja konsolowa? - Wręcz darmowy profit. No i oczywiście może jakaś kontynuacja.
Oczywiście nie mówię, że nie ma tytułów oryginalnych i ciekawych. Ale jest to tylko marginalny procent wszystkich produktów, a i takie perełki nie raz mogą skończyć w hipermarkecie z nalepką "wyprzedaż".
Co do Wii, to inna bajka. Tam nie ważne jaki chłam - zbędny produkt wyjdzie, i tak będzie się dobrze sprzedawał dzięki popularności konsoli. Zresztą Wii to konsola dla tzn. casuali, to o innowacyje i niespotykane produkty tutaj nie trudno i niekoniecznie musi to iść w parze z jakością... |
_________________ "Zaczynałem jako zwykły zegarmistrz, ale zawsze pragnąłem osiągnąć coś więcej." - Lin Thorvald
Melior Absque Chrisma
Pierwszy Epizod MACu |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików Możesz ściągać załączniki
|
Dodaj temat do Ulubionych
|
|
|
|