W związku z istniejącymi już pytaniami o o OC dam kilka początkowych wskazówek
1) pamiętaj ze mimo tego ze producenci podzespołów dają firmowe oprogramowanie do OC, oraz reklamują swój towar podatność na podkręcanie to z drugiej strony wyraźnie oznaczają ze podkręcanie oznacza utratę gwarancji
2) pamiętaj ze podkręcanie podzespołów oznacza zwiększenie wydawania przez niego ciepła a z drugiej strony zmiana układów chłodzących procesora czy karty graficznej jest trudna i oznacza utratę gwarancji dlatego tez najpierw powinno się inwestować w polepszenie cyrkulacji powietrza w obudowie a dopiero potem w nowe całe układy chłodzące
[ otwarcie obudowy w brew pozorom wcale nie ulepsza chłodzenia komputera a często nawet daje negatywne wyniki ]
3) zamiast zmieniać cały radiator zmień porostu pastę termo przewodnia bo te co producenci a zwłaszcza INTEL dają fabrycznie to bardziej zdechła guma do żucia. Niestety w tym celu musisz umieć zdjąć radiator z procka lub grafiki. Co jest szczególnie trudne przy prockach intela na socket 775 .
Zdejmowanie radiatora z procesorów intela wygląda następująco
-Najlepiej przed zdejmowaniem radiatora z płyty głównej wykręć ja cała z obudowy i połóż na macie piankowej jaka producent dodaje do pudełka płyty głównej to ułatwia zamocowanie radiatora spowrotem które w wypadku tych układów intela polega na wbijaniu na siłę zatrzasków mocowania radiatora w otwory w płycie czasami po tej operacji płyta jest nieźle wygięta zwłaszcza jeśli mocuje si je w zamontowanej w obudowie płycie . Gdy już wbijesz zatrzaski zobacz od spodu płyty głównej czy główki wszystkich 4 przeszły i trzymają oraz zobacz z boku czy radiator stoi prosto.
- W celu zdjęcia radiatora wystarczy Przekręcić wszystkie gałki zatrzasków mocujących radiator do płyty zgodnie ze wskazana na nich strzałką oraz mocno szarpnąć za dwa z nich na przeciwko siebie po przekątnej
( nie musisz odpinać procesora z gniazda mocującego niech pozostanie zablokowany w nim )
Zdejmowanie radiatora z procesorów AMD na sockecie AM2 oraz AM2+
- Odegnij zapadkę mocująca do pozycji zwolniony
-przesuń chwytak w dowolnym kierunku w celu uwolnienia zatrzasków
- zdejmij radiator [UWAGA często zwłaszcza gdy procek jest już kilka lat nie ruszany na tej samej "paście" zwłaszcza fabrycznej jest przyklejony do radiatora i jego zdjęcie oznacza wyrwanie go z z gniazda pomimo opuszczonego pręcika zapadki mocującej , Może to zaowocować skrzywieniem jego nóżek które bardzo trudno naprostować a łatwo wyłamać.
Następnie weź kilka przygotowanych dzień wcześniej listków szarego szorstkiego papieru toaletowego , które dzień wcześniej powinny być namoczone w spirytusie tak co by były już całkiem suche i dokładnie zetrzyj pozostałości starej pasty z radiatora i procesora ( knif z papierem jest właściwie tak samo skuteczny jak czyszczeni za pomocą specjalnych ścierek pędzelków i płynów do tego które chodzą na allegro po 25 zł lub więcej)
Następnie weź plastikową łopoatke do lodów i nałóż równomiernie na środek procesora warstwę pasty o grubości nie większej niż 1 mm jeśli to pasta ceramiczna o troch gorszych właściwościach można nią pokryć cały procesor i nie martwić się o to ze po dociśnięciu radiatora wyleje si na zewnątrz. Lecz jeśli to pasta z opiłkami srebra lub złota ( te są o wiele droższe tak od 20 zł za mała tubeczke ) to trzeba uważać żeby nie kpała gdzieś na inne elementy kompa anie się nie rozlała po dociśnięciu radiatora dlatego tez smaruj jedynie wnętrze osłony procesora zostawiając krawędzie o szerokości 5 mm czyste
-następnie załóż radiator upewniając się że dobrze dociska i ze kabel zasilania wiatraka jest podpięty
W celu polepszenia chłodzenia zalecam tez ułożenie dodatkowych wiatraków w obudowie nawet w tanich obudowach powinno być kilka miejsc do ich mocowania
Najlepiej dać jeden o średnicy 12 cm z przodu obudowy za dyskami ustawiony na nawiew oraz jeden wywiewowowy o średnicy 8 cm z tyłu obudowy na wysokości blaszki portów we-wy z reguły te miejsca maja stosowna kratkę wentylacyjna i dziury na śruby montażowe Dodatkowo warto zainstalować jeden dmuchający z boku obudowy jezeli ta dysponuje kratką na wysokości karty graficznej lub pod nią . Lub tez specjalny wentylator z wyciągiem montowany w slot PCI.
Warto tez miedz zasilacz wyposażonyw duży 12 cm wentylator
Gdy już zrobimy dobry wiaterek mozemy zabrac sie za OC ono samo jest prostrze i mniej wnerwiajace niz zabawa z pasta i wiatraczkami.
Przed podkręcaniem warto się upewnić czy nasz zasilacz ma wystarczająca i stabilna moc na lini 12V
Podkręcać można na dwa sposoby
1) w biosie stopniowa zwiększając FSB o 5 z każdy zwiekszenien robiąc restart oraz sprawdzać stabilność procka w jakiejś grze polecam do tego wieszalskiego Gothica 3 lub Assasin Cread który jest bardzo czuły na błędy procesora jak ma się dobry i stabilny zasilacz można tez minimalnie zwiększyć napięcie np z 1,35V na 1,36 lub 1,37 należny pamiętać że przy nap nominalnym fsb procka np E 4500 który ma Fsb 800 CZYLI 11x200 Po zwiekszeniu magistrali z 200 na 225 nalezy zwiekszyc o 5 mhz taktowanie magistrali PCIE.
2)drugim sposobem jest używanie oprogramowania dostarczanego prze z producenta jest ono proste i wyraźne w obsłudze i często zawiera własne benchmarki , testy stabilności i odczyty temperatur. Wszystko jest z robione z poziomu Windows i można np. zaprogramować rożne warunki podkręcania np. nie do poszczególnych gier tak by było najoptymalniej lub nawet można przykręcić procesor oraz grafikę do minimum wraz z opcja wyłączenia wiatraczków i obniżenia napięcia np. jak komp ma być zostawiony na noc w celu ściągania czegoś
jeśli chodzi o temperatury to procesor pracuje stabilnie tak do 65 stopni a karta graficzna do 90 stopni ale najlepsza temperatura procesora to taka nie przekraczająca 55 stopni a karty grafiki nie przekraczająca 70 stopni
To narazie na tyle ciąg dalszy w razie zainteresowania tematem
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików Możesz ściągać załączniki