Ogłoszenie |
Forum archiwalne, nie można zakładać nowych kont.
|
... |
Wersja do druku |
Zegarmistrz
Dołączył: 31 Lip 2002 Skąd: sanok Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 04-10-2009, 15:32
|
|
|
Arioch napisał/a: | czywiście nie chodzi też o wszelkiej maści sesje knute. W kontekście gry może sobie gracz kłamać do woli, o ile mieści się to w systemie. Przeszkadza mi brak szczerości na linii czysto personalnej - czy to umyślne oszukiwanie na kościach i zasadach, czy też np. wmawianie innym, że brało się udział w sesjach, które nigdy się nie odbyły |
??? Z takimi przypadkami z kolei ja się jeszcze nigdy nie spotkałem...
Arioch napisał/a: | Taki osobnik odpadnie u mnie na punktach 1 & 2 ("nie" dla casuali, którzy nie rozumieją, w jaką grę przyszli grać) oraz na punkcie 5 (taki człowiek ewidentnie potrzebuje pomocy psychologa). Nie zgodzę się jednak co do tej "większości osób" - właściwie nie pamiętam, kiedy ostatnio spotkałem kogoś takiego. Może jeszcze w czasach licealnych, jeśli w ogóle?
|
Nie, raczej gość nie potrzebował pomocy psycholigicznej. Znam go do dziś, to normalny, nieźle funkcjonujący w środowisku człowiek. Problem z nim polegał na tym, że tak kombinował przy stole, kręcił, kłamał i nie można było na niego liczyć w żadnej sytuacji w grze (bo nie wiadomo było, co zrobi), że po X sesjach wszyscy mieli go serdecznie dość. Kiedy zmienił postać sytuacja się poprawiła. |
_________________ Czas Waśni darmowy system RPG dla fanów Fantasy. Prosta, rozbudowana mechanika, duży świat, walka społeczna.
|
|
|
|
|
Teukros
Dołączył: 09 Cze 2006 Status: offline
|
Wysłany: 04-10-2009, 15:44
|
|
|
Cytat: | Przeszkadza mi brak szczerości na linii czysto personalnej - czy to umyślne oszukiwanie na kościach i zasadach |
Oszukiwanie przy grze to sprawa na osobny temat, na RPGnet wałkują to na okrągło. Nie wyrokując, które jest słuszne, czytając dyskusje na RPGnetowym forum, zauważyłem dwa podejścia do tematu.
Pierwsze - że nie ma czegoś takiego, jak oszukiwanie w RPG. Prawem i obowiązkiem każdego gracza (w tym MG) jest tak grać, aby wszyscy radość z tego mieli. Jeżeli więc nieudany rzut psuje zabawę, należy szybko zgarnąć kości, zadeklarować "dobry" wynik, a reszta graczy, nawet jeżeli coś zauważyła, ma udawać że nie widziała.
Drugie - oszukiwanie jest z definicji złe. W najlepszym razie to sztukowanie wadliwego systemu albo kiepskiej przygody, w najgorszym - bawienie się kosztem innych graczy i uważanie ich za idiotów, którzy niczego nie zauważą. |
|
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 04-10-2009, 15:46
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 02:01, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
de99ial
Big Bad Wolf
Dołączył: 01 Lip 2008 Skąd: Lublin Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 04-10-2009, 19:03
|
|
|
Arioch - nie wodzę sensu w kontynuowaniu naszej dysputy ani na PW ani publicznie. Pisałem już o tym wielokrotnie, zwłaszcza w ostatnich postach - dyskusja jest pozbawiona sensu. Po prostu - i szkoda mi na coś takiego czasu i energii.
Więc odstaw swój upór i odpuść sobie.
Co do kłamczuchów - z doświadczenia wiem, że kiedy sie oszukuje to zabawa przestaje być zabawna. Przynajmniej takie zjawisko zaobserwowałem w moim środowisku oraz kilku pośrednich - kiedy ktoś oszukuje czy przy tworzeniu postaci czy później - radość z gry takiemu komus ucieka. MG natomiast powinien być uczciwy i basta. |
_________________ http://www.defectivebydesign.org/
Nienawidzę politycznej poprawności.
I feminizmu.
http://www.rebel.pl/x.php/193/Rebel-Times.html
http://de99ial.polter.pl/,blog.html?8301 - co myślę o DRMach
|
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 04-10-2009, 19:54
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 02:01, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
de99ial
Big Bad Wolf
Dołączył: 01 Lip 2008 Skąd: Lublin Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 05-10-2009, 08:55
|
|
|
Zabrakło mi ochoty bo w kółko wracasz do tych samych kwestii i nie docierały do Ciebie moje argumenty - jakbyś ich nie zauważał. Dlatego dyskusja z przyjemnej zrobiła sie irytująca.
Starczy offtopa.
Dobry MG nie powinien stawiać się na osi MG kontra Gracze. Gracze wtedy szans nie mają. Tylko stawiając się w opozycji do nich MG musi oszukiwać. Kiedy jest dla Graczy i grają wspólnie nie musi kombinować - bo i po co?
Cytat: | Szczytem wszystkiego był człowiek, z którym jakoś na pierwszym roku studiów grywałem krótko w D&D. Zdarzyło się raz, że nikt nie miał kostek na sesji - wróciliśmy więc do starej, dobrej metody z losowaniem karteczek z pojemnika. Osobnik, o którym mowa potrafił wylosować, skrzywić się na wynik, a potem bezczelnie odrzucić i wylosować ponownie. Wszystko to wiedząc, że wszyscy cały czas się na niego patrzą. |
I nikt mu nie zwrócił uwagi? |
_________________ http://www.defectivebydesign.org/
Nienawidzę politycznej poprawności.
I feminizmu.
http://www.rebel.pl/x.php/193/Rebel-Times.html
http://de99ial.polter.pl/,blog.html?8301 - co myślę o DRMach
|
|
|
|
|
Bezimienny
Najmniejszy pomiot chaosu
Dołączył: 05 Sty 2005 Skąd: Z otchłani wieków dawno zapomnianych. Status: offline
|
Wysłany: 05-10-2009, 12:09
|
|
|
de99ial napisał/a: | Dobry MG nie powinien stawiać się na osi MG kontra Gracze. Gracze wtedy szans nie mają. Tylko stawiając się w opozycji do nich MG musi oszukiwać. Kiedy jest dla Graczy i grają wspólnie nie musi kombinować - bo i po co? | Powiem więcej - gdy MG zaczyna grać przeciw graczom, to nawet gdy nie oszukuje, jest już po sesji i zabawie. Z drugiej strony jeśli MG "oszukuje" np. na rzutach, by popchnąć przygodę do przodu, to nie widzę specjalnego problemu - zakładanie, że w jakiejś sytuacji coś ma wyjść (lub wręcz przeciwnie - nie wyjść) leży w gestii MG, o ile jest uzasadnione fabularnie (kostki nie powinny psuć przygody). |
_________________ We are rock stars in a freak show
loaded with steel.
We are riders, the fighters,
the renegades on wheels.
The difference between fiction and reality? Fiction has to make sense. |
|
|
|
|
de99ial
Big Bad Wolf
Dołączył: 01 Lip 2008 Skąd: Lublin Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 05-10-2009, 14:50
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 02:01, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
de99ial
Big Bad Wolf
Dołączył: 01 Lip 2008 Skąd: Lublin Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 05-10-2009, 15:17
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 02:02, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Zegarmistrz
Dołączył: 31 Lip 2002 Skąd: sanok Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 05-10-2009, 16:14
|
|
|
Arioch napisał/a: | Sugerujesz dla przykładu, że kiedy wszystko wisi na jednym rzucie "dobry MG" powinien dla "dobra" rozgrywki "oszukać". |
Właśnie w tym miejscu możemy wskazać autorytarny przykład wkładania przez ciebie komuś w usta słów, których nie wypowiedział.
Nikt w całym ciągu groteskowego życia tego tematu nie użył takiego sformułowania. Przeciwnie, Bezimienny i De99ial twierdzili, że Mistrz Gry może zmienić wynik, który nie pasuje drużynie, co nie musi być tożsame z oszukaniem, ani ze zrezygnowaniem z sytuacji, w której wszystko zależy od jednego rzutu. Myślę raczej, że chodzi o wypadki, w których postać ponosi śmierć lub porażkę w momencie zupełnie nieważnym i nieistotnym dla gry.
Przykładowo: kiedyś w DeDekach mój 1 poziomowy czarodziej (lol!) na samym początku przygody wlazł na jabłonkę i zadeklarował, że kradnie jabłka. Jabłonka była tam, bo prowadzący wspomniał o niej przy opisie karczmy. Nie pamiętam już dokładnie jak, ale moja postać z tej jabłonki spadła na ryja i się zabiła (wiadomo: czarodziej...). Zrezygnowaliśmy z tego, a potem graliśmy długo i szczęśliwie. |
_________________ Czas Waśni darmowy system RPG dla fanów Fantasy. Prosta, rozbudowana mechanika, duży świat, walka społeczna.
|
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 05-10-2009, 17:24
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 02:02, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Bezimienny
Najmniejszy pomiot chaosu
Dołączył: 05 Sty 2005 Skąd: Z otchłani wieków dawno zapomnianych. Status: offline
|
Wysłany: 06-10-2009, 09:33
|
|
|
Arioch napisał/a: | W skrócie: wygląda mi to na błąd po stronie użytkownika, a niekoniecznie winę samych zasad. | A kto powiedział, że zawsze gdy dochodzi do "rzutu mogącego rozwalić przygodę" będzie to wina mechaniki czy samej przygody? Czasem może być to konsekwencja zupełnie z pozoru niewinnego zdarzenia pobocznego, którego potencjalnych konsekwencji nikt (z MG włącznie) nie przewidział w porę, albo np. zapomnienia o czymś przez gracza. Szczególnie jest to widoczne w systemach, które mają opcje "pecha krytycznego" przy wyrzutach. Mi osobiście przypomina się przypadek postaci, która zabiła się właściwie na początku przygody bo gracz z niewiadomego powodu myślał, że wydarzenia rozgrywają się w sali ogólnej w karczmie, i dopiero po wyskoczeniu oknem (przy kilkukrotnych pytaniach ze strony MG czy na pewno to robi) zorientował się, że jego postać była w izbie na drugim piętrze. Rzut krytycznie nieudany, postać niskolevelowa, śmierć na miejscu. Postać posiadała kilka istotnych informacji, których nie zdążyła jeszcze nikomu przekazać. MG po dłuższym namyśle stwierdził, że nie będziemy marnować czasu na losowanie nowej postaci i ciągnięcie wszystkiego jakoś inaczej i zdecydował się cały "wyskok" gracza puścić w niepamięć. Ty możesz to nazywać oszustwem, ja nazwę to całkowicie uzasadnionym działaniem w celu nie psucia zabawy sytuacją zupełnie losową.
Często zdarza się też (zwłaszcza w systemach z dużą ilością leżących przed graczami możliwości), że MG po prostu nie przewidzi wszystkich możliwych reakcji, i dojdzie do sytuacji w której postać gracza, spróbuje wykonać jakąś akcję, która (czego świadomy jest MG, ale już nie gracz) jeśli wyjdzie, może mieć znaczące i niekorzystne konsekwencje dla dalszej części fabuły gry. MG ma wtedy zwykle dwie możliwości. Może oczywiście modyfikować fabułę zgodnie z wydarzeniami zapoczątkowanymi przez gracza, ale może również uznać, niezależnie od wyników rzutów, że postaci po prostu nie wyszło. Obydwie opcje mają swoje plusy i minusy, ale obydwie uważam za równoprawne - tak długo, jak długo podstawowym założeniem jest działanie "na korzyść" gry. |
_________________ We are rock stars in a freak show
loaded with steel.
We are riders, the fighters,
the renegades on wheels.
The difference between fiction and reality? Fiction has to make sense. |
|
|
|
|
Vodh
Mistrz Sztuk Tajemnych.
Dołączył: 27 Sie 2006 Skąd: Edinburgh. Status: offline
Grupy: Alijenoty Fanklub Lacus Clyne
|
Wysłany: 06-10-2009, 11:33
|
|
|
Bezimienny napisał/a: | Obydwie opcje mają swoje plusy i minusy, ale obydwie uważam za równoprawne - tak długo, jak długo podstawowym założeniem jest działanie "na korzyść" gry. |
Pozwolę sobie podjąć offtopic, bo mam na ten temat bardzo odmienne zdanie. Uważam, że modyfikowanie fabuły zgodnie z tym co zrobił gracz jest tak naprawdę jedynym dobrym wyjściem z takiej sytuacji, z tej prostej przyczyny, że w przeciwnym wypadku zaczynamy mieć do czynienia z fabułą, na którą gracze nie mają wpływu, co według mnie jest dużą wadą. Weźmy pod uwagę dwa przykłady: Postać gracza jedzie do sklepu, jest wkurzona i przyjmijmy, że jest to na przykład bandzior w jakimś relatywnie bezprawnym świecie - bez wyraźnego powodu parkuje akurat na panu Józku, który miał się tak naprawdę dopiero pojawić i ma dla graczy istotną informację - uważasz, że stwierdzenie, że "nie udało Ci się go przejechać" jest równie dobrym wyjściem co zmodyfikowanie fabuły poprzez przerzucenie informacji na pana Heńka, który akurat był w środku i kupował kolejną wodę niegazowaną dla Józka?
Po prostu nie bardzo przychodzi mi do głowy sytuacja w której stwierdzenie "nie udało Ci się" wbrew kostkom będzie równie dobrym wyjściem z sytuacji co zmodyfikowanie fabuły w taki sposób, aby graczowi się powiodło, a intryga mogła toczyć się dalej. |
_________________ ...
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików Możesz ściągać załączniki
|
Dodaj temat do Ulubionych
|
|
|
|