Ogłoszenie |
Forum archiwalne, nie można zakładać nowych kont.
|
Jak zepsuć sesje |
Wersja do druku |
Costly
Maleficus Maximus
Dołączył: 25 Lis 2008 Status: offline
Grupy: Melior Absque Chrisma
|
Wysłany: 21-09-2009, 15:45
|
|
|
To była zaprawdę świetna jednostka. Przypomniała mi się inna sytuacja z nim, tym razem to ja byłem tutaj MG i prawie mnie szlag trafił w czasie niej.
Bohaterowie oto mają wpaść do siedziby pewnego gangu i odbić z niego porwanego rodzinie chłopca. I wszystko idzie świetnie - gangsterzy pokonani, niedobitki zwiewają gdzie popadnie, a bohaterowie przeszukują opustoszały już budynek szukając owego chłopca. W pewnym momencie mówię graczom, że jedna z szaf chwieje się lekko i dobiegają z niej stłumione pojękiwania. Reakcja mojego ulubionego gracza - "wyciągam katanę i wbijam ją w drzwi szafy". Nie muszę chyba dodawać kto był w owej szafie. Aczkolwiek gracz do dziś mówi, iż wydawało mu się logiczne, że to jakiś ukrywający się gangster... |
_________________ All in the golden afternoon
Full leisurely we glide... |
|
|
|
|
Ysengrinn
Alan Tudyk Droid
Dołączył: 11 Maj 2003 Skąd: дикая охота Status: offline
Grupy: AntyWiP Tajna Loża Knujów WOM
|
Wysłany: 21-09-2009, 16:08
|
|
|
... Z jakiegoś powodu mam wrażenie, że akcja skończyłaby się przede wszystkim złamaną kataną;p. |
_________________ I can survive in the vacuum of Space
|
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 21-09-2009, 16:21
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 01:50, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Mitsurugi
Wieczny Marzyciel
Dołączył: 22 Sty 2009 Skąd: Wrocław Status: offline
|
Wysłany: 21-09-2009, 16:42
|
|
|
Zegarmistrz, pozwolę sobie na dyskusję (edit), jeśli można.
Cytat: | Starać się być realniejszym niż rzeczywistość |
Co nie zmienia faktu, że jak się chce to można poczytać na jakiś temat przed sesją, żeby lepiej wypadła. Naszych 2 MG'ów rzadko prowadzi sesję bez przygotowania, a do kilku interesujących szczegółów potrafią się naprawdę dobrze przygotować. I wszyscy się czepiają tej gangreny. Toż żadnego przykładu podać już nie można, bo każdy w tym szuka okazji by ripostą rzucić.... Więc powiem, że można sprawnie opisać "xxxxxxxx" jak się o tym "xxxxxxxxx" wcześniej coś dowiedziało. :)
Cytat: | Zwykle poprzez swój brak kompetencji tworzą światy, w których człowiek umiera od malarii w 5 sekund |
Zgadzam się, że jeżeli nie ma się pojęcia na jakiś temat, to lepiej nie robić z siebie matoła. Ale przecież podstawy na dany temat zawsze można poczytać. Po prostu nie wypada z nienacka wyskakiwać z czymś o czym nie ma się pojęcia.
Cytat: | Wiedz lepiej, niż Gracz i Mechanika co mogą ich postacie |
Racja, w czymś takim swoboda decyzyjna graczy jest ogromnie ograniczona. Jednak są pewne ogólne zasady. Bo np. tak jak napisałeś, klany Lwa i Żurawia nienawidzą się, to oczywiście, że mogą się znaleźć wyjątki od tego i można zawrzeć przyjaźń między postaciami z dwóch walczących frakcji. Ale jednak w większości przypadków ludzie z tych dwóch klanów się absolutnie nie polubią. Nie chodzi o to, żeby wyjątków nie było, tylko nie dopuszczać do nich na każdym kroku, bo po kiego grzyba w takim razie twórcy utworzyli tą waśń między klanami. Wyjątki muszą występować, ale muszą pozostać wyjątkami, a nie regułą. Tak jak po Drizztcie, mieliśmy wysyp dobrych drowów. Ech....
Cytat: | Bądź jak Andrzej Sapkowski |
Ech, ja nie napisałem, że my go kopiujemy, albo, że MG prowadzi sesje jak Sapek. I w sumie też nie chodzi o ocenę jego literatury. Chodzi o to, że niektóre jego spostrzeżenia, co do rzeczywistości np. pełnej różnych ras itp. są bardzo pomocne. I jasne, ten człowiek nie raz przesadza, a saga po 2 tomie to nuda. Ale jednak ma swoje plusy odnośnie świata fantastycznego i dlatego zapożyczylismy niektóre (podkreślam) rzeczy. Ale są to głównie ogólne pomysły, a nie, że przerabiamy świat na świat wiedźmina. Ot, parę pomysłów, jak z innych systemów i autorów. Trzeba tylko odsiać ziarna od plew.
Cytat: | Dotyczy to zarówno możliwości psychicznych, intelektualnych jak i fizycznych postaci |
Jasne, że nie wolno popadać w manię "urealniania", ale jednak pewne zasady trzeba zachować, bo gra się lepiej. Barbarzyńca pewnie wytrzyma 2 dni walk i biegania, ale np. co z magiem, łotrzykiem. Kostki obowiązują, ale miło pamiętać, że postacie to nie bogowie i mają swoje limity. To tyle. Mi tam lepiej gra się człowiekiem, niż pół-bogiem co się 1 vs 1 ze smokiem nawala. Abstrahując, że normalnie to niewiele by z niego zostało.
Tu nie chodzi o "urealnienie" ale wprowadzenie pewnej jej części do mechaniki gry. Jest wtedy bardziej wymagająca, wymaga zdolności planowania, myślenia i ostrożności od graczy. Skrajność jest zła, ale można szukać pewnego "złotego środka", prawda?
EDIT: Heh, racja Mai_chan, płytki przykładu ale podałem pierwsze lepsze :). Ale twój jest idealny. Wiem, że można zrobić łotrzyka wytrzymałego, maga również + zaklęcia, ale to wciąż ludzie i no cóż, też nie dają rady czasem :) :). I mówię, niech wyjątki pozostaną wyjątkami. |
_________________ 温故知新 - To search for the old is to understand the new
勝ちは鞘の中にあり - Victory comes while the sword is still in the scabbard
Ostatnio zmieniony przez Mitsurugi dnia 21-09-2009, 17:06, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
|
Mai_chan
Spirit of joy
Dołączyła: 18 Maj 2004 Skąd: Bóg jeden raczy wiedzieć... Status: offline
Grupy: Fanklub Lacus Clyne Tajna Loża Knujów WIP
|
Wysłany: 21-09-2009, 16:58
|
|
|
Mitsurugi napisał/a: | Zegarmistrz, niepotrzebne skrajne przykłady. Jasne, że nie wolno popadać w manię "urealniania", ale jednak pewne zasady trzeba zachować, bo gra się lepiej. Barbarzyńca pewnie wytrzyma 2 dni walk i biegania, ale np. co z magiem, łotrzykiem. |
Przepraszam, nie mogę się powstrzymać... Mag, łotrzyk, są bardziej hardkorowe przykłady! Moja aktualna postać to drobna malarka, na pierwszy rzut oka uosobienie określenia "słaba płeć". Na drugi rzut oka okazuje się, że ma próg bólu wyższy od niejednego osiłka i jest w stanie znieść to, co niejednego doprowadziłoby do co najmniej utraty przytomności. |
_________________ Na Wielką Encyklopedię Larousse’a w dwudziestu trzech tomach!!!
Jestem Zramolałą Biurokratką i dobrze mi z tym!
O męcę twórczej:
[23] <Mai_chan> Siedzenie poki co skończyło się na tym, że trzy razy napisałam "W ciemności" i skreśliłam i narysowałam kuleczkę XD
|
|
|
|
|
Zegarmistrz
Dołączył: 31 Lip 2002 Skąd: sanok Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 21-09-2009, 17:02
|
|
|
Cytat: | Zegarmistrz, pozwolę sobie na sprostowanie, jeśli można.
|
Panie, a czy ja mówiłem o tobie? Grałem z tobą czy co?
Cytat: | Tu nie chodzi o "urealnienie" ale wprowadzenie pewnej jej części do mechaniki gry. Jest wtedy bardziej wymagająca, wymaga zdolności planowania, myślenia i ostrożności od graczy. Skrajność jest zła, ale można szukać pewnego "złotego środka", prawda? |
W tej chwili gramy z moimi graczami w pewien system na E, o którym już pisałem w tym temacie. Jedna z postaci naszych graczy w pojedynkę przepędziła około 50 upiorów. Inna dokonała samodzielnie abordażu na okręt wojenny i go zatopiła. Jeszcze jedna pojedynkowała się z odpowiednikiem DeDekowego Mnicha 20 LVL i o ile pamiętam w trzeciej turze walki odgryzła mu głowę... Smoka takiego z Dungeons and Dragons w ogóle bym na nich nie nasyłał, bo nawet jednej tury by nie przetrwał. I nie, oni nie są półbogami. W tym systemie półbogowie pełnią mniej więcej taką rolę, jak w normalnych RPG szamani goblinów: dają trochę więcej Expa i szanse na cenny przedmiot.
I wiesz co? Chyba jeszcze nie widziałem, żeby gracze kombinowali tyle na sesjach, planowali, myśleli i zachowywali się tak ostrożnie. |
_________________ Czas Waśni darmowy system RPG dla fanów Fantasy. Prosta, rozbudowana mechanika, duży świat, walka społeczna.
Ostatnio zmieniony przez Zegarmistrz dnia 21-09-2009, 17:23, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Mitsurugi
Wieczny Marzyciel
Dołączył: 22 Sty 2009 Skąd: Wrocław Status: offline
|
Wysłany: 21-09-2009, 17:05
|
|
|
Cytat: | Panie, a czy ja mówiłem o tobie? Grałem z tobą czy co? |
Nie no spokojnie. Po prostu odniosłem wyraźne wrażenie, że twój post dotyczył moich poprzednich wypowiedzi. Zbieżność była wysoka, więc chciałem po prostu pociągnąć dyskusję, bo zapowiadała się ciekawie. Jeśli rzeczywiście twój post nie dotyczył moich to przepraszam i kończę. :) |
_________________ 温故知新 - To search for the old is to understand the new
勝ちは鞘の中にあり - Victory comes while the sword is still in the scabbard
|
|
|
|
|
Bezimienny
Najmniejszy pomiot chaosu
Dołączył: 05 Sty 2005 Skąd: Z otchłani wieków dawno zapomnianych. Status: offline
|
Wysłany: 21-09-2009, 20:06
|
|
|
Arioch napisał/a: | Cytat: | O tak... A są jeszcze gorsze patenty. Np. w podręczniku do Warhammera "Królestwo Magii" znajduje się oficjalna przygoda, która jest zależna od rzutów. Tzn. w kilku miejscach dochodzi do krytycznego momentu, który popycha przygodę do przodu jeśli... graczom uda się rzut. Np. "przetestuj X, żeby dostrzec, czy ktoś nie jest kultystom". Jeśli rzut się nie uda, to tyłek zbity... Przygoda trafia w martwy punkt, bo to jedyny sposób na popchnięcie akcji do przodu. Po prostu w tłumie pojawia się całkiem anonimowa osoba, jeśli gracze ją zauważą: wszystko jest ok... Jeśli nie: nic się nie dzieje. I osoba ta nie wykonuje żadnej interakcji z postaciami... To po prostu np. anonimowy, podejrzany typ, którego należy śledzić, by wpaść na to, co robi. |
Właśnie przez takie absurdy unikam słabo zaprojektowanych systemów. |
Wybacz, nie mogłem się powstrzymać - co słabo zaprojektowana przygoda ma wspólnego z systemem? To o czym mówił Zegarmistrz (czyli, że przejście do dalszego etapu przygody zależy, czy ktoś zauważy w tłumie pewną osobę - czy też inny "podejrzany", ale w sumie drobny i mało istotny element) jest akurat wadą zupełnie niezależną od mechaniki czy świata gry, a jedynie (i wyłącznie) od projektu przygody i sposobu prowadzenia gry przez MG. |
_________________ We are rock stars in a freak show
loaded with steel.
We are riders, the fighters,
the renegades on wheels.
The difference between fiction and reality? Fiction has to make sense. |
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 22-09-2009, 00:32
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 01:51, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Zegarmistrz
Dołączył: 31 Lip 2002 Skąd: sanok Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 22-09-2009, 11:47
|
|
|
Arioch napisał/a: | Porównaj choćby z D&D 4e, gdzie podręcznik bezpośrednio nakazuje, by niezbędnych informacji dostarczać graczom bez testu. (Mniejsza tutaj z tym, czy lubię grać w D&D 4e - bo akurat nie należy do moich ulubionych gier - jest to jednak bez wątpienia solidnie zaprojektowany, dopracowany system.) |
I co to da? Jak ktoś jest na tyle głupi, żeby zepsuć tak sesje, to ją zepsuje, niezależnie od tego, ile podręczników dostanie, ponieważ tego typu błędy wynikają z poziomu intelektualnego obsługującego, nie zaś samej gry. Głupka nie nauczysz prowadzić w żadnym systemie, tak samo, jak nie nauczysz prowadzić szympansa.
A zmieniając temat. Uczciwie mówiąc im dłużej mówisz o grach, w które grasz to tym większe mam wrażenie, że bardzo, ale to naprawdę bardzo nie chciałbym zasiąść do żadnej z nich. Owszem, niektóre pomysły są nawet fajne: Enviroment Combat, systemy mniej lub bardziej automatycznego generowania scenariuszy... Jako Mistrz Gry mógłbym się czuć w tym nawet dobrze... Ale grać w to jako gracz? Wszystko to wydaje się takie sztywne, ściśle sprofilowane, nieelastyczne, podręcznikowe... Całkowicie dalekie od wszystkiego, co cenię sobie w RPG jako Gracz. |
_________________ Czas Waśni darmowy system RPG dla fanów Fantasy. Prosta, rozbudowana mechanika, duży świat, walka społeczna.
|
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 22-09-2009, 13:31
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 01:51, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Ysengrinn
Alan Tudyk Droid
Dołączył: 11 Maj 2003 Skąd: дикая охота Status: offline
Grupy: AntyWiP Tajna Loża Knujów WOM
|
Wysłany: 22-09-2009, 13:42
|
|
|
Cytat: | Oczywiście, że zawsze znajdzie się jakiś oszołom, który nawet najlepszy system zepsuje. Myślę jednak, że lepiej rozmawiać o graniu w gry, niż o graniu wbrew grom. |
Zauważ nazwę tematu? Jeżeli wolisz rozmawiać o graniu w gry po prostu załóż sobie własny. Bo wchodzić do czyjegoś tematu i stwierdzać, że głupi jest moim zdaniem trochę nieuprzejme. |
_________________ I can survive in the vacuum of Space
Ostatnio zmieniony przez Ysengrinn dnia 22-09-2009, 13:44, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Arioch
Dołączył: 01 Lip 2006 Status: offline
|
Wysłany: 22-09-2009, 13:43
|
|
|
- Spoiler: pokaż / ukryj
- (\__/)
(='.'=) Do skasowania.
(")_(") |
Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 10-01-2011, 01:54, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Ysengrinn
Alan Tudyk Droid
Dołączył: 11 Maj 2003 Skąd: дикая охота Status: offline
Grupy: AntyWiP Tajna Loża Knujów WOM
|
Wysłany: 22-09-2009, 13:46
|
|
|
Edit = tak, dokładnie o to. I jakoś nikomu poza Tobą to nie przeszkadza. |
_________________ I can survive in the vacuum of Space
Ostatnio zmieniony przez Ysengrinn dnia 22-09-2009, 13:48, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
de99ial
Big Bad Wolf
Dołączył: 01 Lip 2008 Skąd: Lublin Status: offline
Grupy: AntyWiP
|
Wysłany: 22-09-2009, 13:47
|
|
|
NIe - jest to wyraźny temat o psuciu zabawy innym.
Ja takich żartownisiów "To ja go tnę." załatwiam w prosty sposób. Czekam aż palnie swoją kwestię w ciężkiej sytuacji i traktuję to jako deklarację - tnie i najczęściej zabija. A potem dla przykładu ekipa ma na głowie całą wieś i ocierają się o lincz. I na tej zasadzie uczę graczy, że jeden głupek psuje sytuację całej drużynie. I tak - jestem gotowy poświęcić scenariusz aby tylko nauczyć pokory takiego debila. |
_________________ http://www.defectivebydesign.org/
Nienawidzę politycznej poprawności.
I feminizmu.
http://www.rebel.pl/x.php/193/Rebel-Times.html
http://de99ial.polter.pl/,blog.html?8301 - co myślę o DRMach
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików Możesz ściągać załączniki
|
Dodaj temat do Ulubionych
|
|
|
|