Ogłoszenie |
Forum archiwalne, nie można zakładać nowych kont.
|
Wojsko Polskie |
Wersja do druku |
wa-totem
┐( ̄ー ̄)┌
Dołączył: 03 Mar 2005 Status: offline
Grupy: Fanklub Lacus Clyne WIP
|
Wysłany: 20-09-2016, 16:54
|
|
|
Cytat: | Ale wkurwioną ważkę widziałem własnymi patrzałkami, stąd i pytanie.
| A nie, latają, bo panowie w IU MON uznali, że na samoloty jest jeszcze dekada, a śmigłowce szturmowe to dużo pilniejszy problem, bo dwie eskadry Hindów właściwie powinny przestać latać JUŻ. |
_________________ 笑い男: 歌、酒、女の子 DRM: terror talibów kapitalizmu
|
|
|
|
|
Slova
Panzer Panzer~
Dołączył: 15 Gru 2007 Skąd: Hajnówka Status: offline
Grupy: Samotnia złośliwych Trolli
|
Wysłany: 05-10-2016, 15:12
|
|
|
No tośmy sobie polatali. |
_________________ Mam przywilej [nie] być Człowiekiem
But nvidia cards don't melt, they just melt everything within 50 meters.
|
|
|
|
|
BOReK
Dołączył: 15 Lip 2005 Status: offline
|
Wysłany: 05-10-2016, 16:53
|
|
|
Taaaa, gdyby jeszcze się ktoś zastanawiał czemu partia obecnie rządząca ma w Łodzi wieczne problemy... :D |
_________________ You ask me if I've known love and what it's like to sing songs in the rain
Well, I've seen love come and I've seen it shot down, I've seen it die in vain
|
|
|
|
|
wa-totem
┐( ̄ー ̄)┌
Dołączył: 03 Mar 2005 Status: offline
Grupy: Fanklub Lacus Clyne WIP
|
Wysłany: 05-10-2016, 17:56
|
|
|
Slova napisał/a: | No tośmy sobie polatali. | Spodziewałem się tego, bo pomysł z "jedną platformą" był wyjątkowo zły, a pomysł utopienia w tym 13,5 miliarda jeszcze gorszy.
Ludzie, zanim zaczniecie fantazjować, przyjmijcie wreszcie do wiadomości że Polska to jest kraj gdzie LWL parkuje śmigłowce pod chmurką, no nie ma na hangary. Tak, wymóg że "da się trzymać pod gołym niebem" też był w SIWZ, tyle że spełnia go każda maszyna - i nikt nie zakłada, że tak będzie przechowywana STALE.
REALNE potrzeby na dziś:
- klucz 4 ciężkich śmigłowców ZOP/Ratunkowych (zastępstwo za 2 Mi-14PŁ/R, których mieliśmy zawsze tyle)
- 3-4 klucze 12-16 śmigłowców dla wojsk specjalnych
W ramach "jednej platformy" MW uszarpała dla siebie dodatkowe 4 maszyny, ale było wiadomo że z operowaniem z pokładów okrętów będzie cienko.
LWL szedł w zaparte, i chciał za jednym zamachem wymienić w zasadzie połowę parku sprzętowego, to się nie miało prawa udać, zwłaszcza że odliczając morskie, aż 26 maszyn to miały być wersje specjalistyczne.
Na śmigłowiec morski bazowania lądowego najlepszym wyborem byłby AW-101 Merlin, w którejś z typowych konfiguracji, albo S-92 w konfiguracji Kanady. Paradoksalnie, Caracal to nie byłby tu zły wybór, ale NIE MA wersji morskiej, a to znaczy że musielibyśmy płacić za jej stworzenie. Merlin ma tą zaletę, że ma bezkonkurencyjny zasięg - promień operacyjny 500km - i jest zasadniczo jedynym śmigłowcem zdolnym podjąć z wody całą załogę przeciętnego frachtowca w jednym locie.
Poza tym, marynarka już ma kilka Anakond, i już je modernizuje. Następny krok, to albo przyjęcie oferty na opracowanie Anakondy pokładowej (przemysł się oferował kilkakrotnie...) albo po zakupieniu okrętów Miecznik/Czapla, kolejny przetarg na "małe" śmigłowce ZOP, z dostawą 3 kluczy pozwalającą zastąpić też te Anakondy.
Co do Specjalsów, to wracamy do poprzedniej dyskusji, ale kupując tyle, należałoby serio porozmawiać z AW o kompozytach w AW-149, to samo z Mielcem i S-70, i wybrać. Osobiście oceniam, że BlackHawk jednak, bo to kwestia już standaryzacji operacyjnej - z Amerykanami, Szwedami, Słowacją. NH-90 z jego 14% gotowością bojową to szmelc, Agusta to zupełna nowinka i raczej maszyna cywilna niż wojskowa.
Powyżej tych dwóch zakupów, priorytetem w LWL staje się infrastruktura, żeby wartych miliony i napchanych elektroniką maszyn nie trzymać w deszczu, śniegu i mrozie... a potem systemowe ujednolicenie konfiguracji oraz modernizacja ponad 60 posiadanych W-3 Sokół.
Sokół ma spory potencjał, jak zaczęli się wychylać ukraińcy, to i amerykanie którzy kupili rzeszowskie zakłady przypomnieli sobie i już mówią, że jednak z silnikiem PZL-10W sporo da się zrobić. Agusta ma nowo zbudowany zakład serwisowy, i już mówi o nowym wirniku... a tylko podstawowa moderka silników i wymiana łopat wirnika, bez tykania się przekładni głównej (czyli najtańsze opcje) Pozwolą zwiekszyć pułap operacyjny dla maksymalnych osiągów o kilometr (50%) i zwiększyć udźwig z 2100 do 2500kg. Biorąc pod uwagę że AW-149 uniesie 2200, to wychodzi, że Sokół go przewyższa... |
_________________ 笑い男: 歌、酒、女の子 DRM: terror talibów kapitalizmu
|
|
|
|
|
Slova
Panzer Panzer~
Dołączył: 15 Gru 2007 Skąd: Hajnówka Status: offline
Grupy: Samotnia złośliwych Trolli
|
Wysłany: 05-10-2016, 19:01
|
|
|
Problem w tym, że ani S-92, ani AW-101 nie zgłoszono do tamtego przetargu. Sikorski chciał nam wcisnąć powietrzna taksówkę, której nikt nie chce kupować, to może polaczki się skuszą, Włosi oferowali zupełną nowinkę. W tej sytuacji Caracal to była najlepsza z możliwych opcji. |
_________________ Mam przywilej [nie] być Człowiekiem
But nvidia cards don't melt, they just melt everything within 50 meters.
|
|
|
|
|
wa-totem
┐( ̄ー ̄)┌
Dołączył: 03 Mar 2005 Status: offline
Grupy: Fanklub Lacus Clyne WIP
|
Wysłany: 06-10-2016, 20:38
|
|
|
Zgłoszono to co wynikało z politycznej, nonsensownej wydumki - i kto wie, czy nie z łapówek, na przykład w postaci wysokich europejskich stołków. Specyfikację, zresztą także i pod inne programy, jak Kruk, napisano tak by spełniał jej wymogi tylko jeden produkt - ten, który miał wygrać.
A ja napisałem o tym, jakie są POTRZEBY.
To, co chcą kupić politycy, i czego potrzebuje wojsko, to dwie różne sprawy.
Rodzina S-M-UH-60/S-70 to jeden z najliczniej produkowanych wojskowych śmigłowców tej klasy, i najczęściej kupowany. Tylko w naszym sąsiedztwie dopiero co kupiony przez Słowację i Szwecję - tą ostatnią, kiedy przekonali się że europejski NH-90 to szmelc.
W kategorii nieśmiesznego żartu, w NH-90 stwierdzono rozwarstwianie się podłogi kabiny kompozytowego kadłuba pod wpływem butów żołnierzy desantu. Na skargi Konsorcjum odpowiedziało, że problem leży po stronie ...użytkownika, bo nie przeszkolił żołnierzy by za bardzo nie tupali.
I to nie koniec porażek euroszmelcu - w najnowszym przeglądzie obronnym Australia, która nawet nie zdążyła do końca odebrać swoich Eurocopter Tiger, właśnie ogłosiła że ze względu na rozpaczliwie niski poziom gotowości bojowej, nie spełnienie wymogów specyfikacji technicznej z kontraktu (przez co śmigłowce w kilka lat po dostawie wciąż nie mają pełnych możliwości operacyjnych) oraz kilkudziesięcioktotnie większą od spodziewanej awaryjność, maszyna ta zostanie wycofana, zaś MoD rozpocznie szukanie jej następcy. Co lepsze, bardzo prawdopodobne jest, że śmigłowce zostaną ...zwrócone producentowi, który będzie musiał oddać zapłatę.
A miano "powietrznej taksówki" pasuje do AW-149, którego właśnie do tego zaprojektowano - jako taksówkę do wożenia załóg na platformy wiertnicze. Co robi bardzo dobrze, tak na Morzu Północnym, jak i w Rosji, która jest jednym z największych użytkowników tych maszyn. |
_________________ 笑い男: 歌、酒、女の子 DRM: terror talibów kapitalizmu
|
|
|
|
|
Slova
Panzer Panzer~
Dołączył: 15 Gru 2007 Skąd: Hajnówka Status: offline
Grupy: Samotnia złośliwych Trolli
|
Wysłany: 09-10-2016, 18:12
|
|
|
Tak, fajnie by było mieć blackhawki, ale nie to, co u nas składają, bo to z odpowiednikiem z US army ma wspólny tylko wygląd zewnętrzny.
Acz faktycznie przy nowym przetargu moze zgłoszone zostaną konstrukcje, które rzeczywiście realnie będą w stanie zastąpić MI-8/17 (blackhawk przecież jest zupełnie z innej klasy). |
_________________ Mam przywilej [nie] być Człowiekiem
But nvidia cards don't melt, they just melt everything within 50 meters.
|
|
|
|
|
Gość
Gość
|
Wysłany: 09-10-2016, 18:22
|
|
|
P.S. Jakiś czas temu pojawiła się plotka, że Polska chce sprzedać Rumuni F-16... xD |
|
|
|
|
|
wa-totem
┐( ̄ー ̄)┌
Dołączył: 03 Mar 2005 Status: offline
Grupy: Fanklub Lacus Clyne WIP
|
Wysłany: 10-10-2016, 15:52
|
|
|
Cytat: | P.S. Jakiś czas temu pojawiła się plotka, że Polska chce sprzedać Rumuni F-16... xD | Bzdury. Niby jak i po co, jeśli sami mamy problem z tym, że w perspektywie dekady trzeba wymienić samoloty w 3 kolejnych eskadrach?
Slova napisał/a: | Tak, fajnie by było mieć blackhawki, ale nie to, co u nas składają, bo to z odpowiednikiem z US army ma wspólny tylko wygląd zewnętrzny. | No właśnie MoN puścił w eter, że będą BlackHawki.
W każdym razie, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej dla specjalsów.
I nie masz racji co do S-70, a raczej powtarzasz dane sprzed ponad dekady które obecnie są wierutną bzdurą.
W międzyczasie rozluźniono ograniczenia co do pewnych technologii silnikowych, i w rezultacie S-70i używa dokładnie tego samego silnika T700 GE 701D, co UH-60M. Wynika to z faktu, że właśnie trwa procedura finansowania prac nad następcą silników rodziny T700 i nie są traktowane jako objęta restrykcjami najnowsza technika.
Śmigłowce różnią się teraz w zasadzie tylko doborem awioniki, bo zamiast amerykańskich rozwiązań opracowanych na zlecenie rządu USA których sprzedaż wymaga stosowania procedury FMS (która jest długa...) instalowane są urządzenia produkcji BAE Systems, Safrana (dawniej Sagem Avionics) albo izraelskiego Elbitu. Też wojskowe, a w przypadku odbiorników GPS też wymagają zakupu modułów deszyfrujących w procedurze FMS, ale to już pozwala - raz, że stosować normalne, komercyjne procedury, dwa, że pytać rządu USA tylko o jeden klocek co nie wstrzymuje dostaw śmigłowców. Co najwyżej, dany odbiorca nie dostanie wojskowego deszyfratora i będzie skazany na pracę z modami dla cywili.
Co istotne, to że będą to takie same maszyny jak najbliżej współpracujących sojuszników (USA i Słowacja), czy nieco dalszych (Szwecja). A słychać też, że ponoć niedawna wizyta prezeski Lockheed Martin który kupił Sikorskiego wraz z Mielcem ponoć dotyczyła wstępnych ustaleń - za te zakupy nominalnie bez offsetu, WZL-1 z Bydgoszczy ma dostać większe uprawnienia co do serwisu F-16 niż to co robią teraz, czyli malowanie. Ale to się dopiero przekonamy... |
_________________ 笑い男: 歌、酒、女の子 DRM: terror talibów kapitalizmu
|
|
|
|
|
Slova
Panzer Panzer~
Dołączył: 15 Gru 2007 Skąd: Hajnówka Status: offline
Grupy: Samotnia złośliwych Trolli
|
Wysłany: 10-10-2016, 16:00
|
|
|
BH na śmigłowiec dla wojsk specjalnych faktycznie jakoś się nadaje (o ile będzie to wersja z wyposażeniem, a nie to, co nam oferowano, a co w żargonie motoryzacyjnym określić by sie dalo jako korbkotronik).
Nadal jednak pozostaje kwestia śmigłowców dla całej reszty. To teraz rozpisać dwa, trzy osobne przetargi? Praktyka (już pomijając doktrynę) pokazuje, że duże śmigłowce transportowe są nam nadal potrzebne. |
_________________ Mam przywilej [nie] być Człowiekiem
But nvidia cards don't melt, they just melt everything within 50 meters.
|
|
|
|
|
wa-totem
┐( ̄ー ̄)┌
Dołączył: 03 Mar 2005 Status: offline
Grupy: Fanklub Lacus Clyne WIP
|
Wysłany: 27-10-2016, 21:39
|
|
|
Slova napisał/a: | To teraz rozpisać dwa, trzy osobne przetargi? |
Ja raczej skupiłbym się na osobnej ustawie o zakupach wojskowych, jak w Niemczech, wyłączającej wojsko z PZP - a potem zabrał się za zakupy.
Po obstawieniu blackhawkami Specjalsów, trzebaby w tym samym trybie kupić ze 2-3 ciężkie śmigłowce SAR.
Potem trzeba się zastanowić co robić z ZOP - czy kupić kilka ciężkich, czy średnie, czy większą partię pokładowych, np. na bazie znawalizowanego Sokoła. W rachubę pewnie wchodzą też remonty SH-2G Super Seasprite.
W międzyczasie, przyjąć ofertę na Spike do Głuszców, kupić co najmniej kilka zestawów, i ukonstytuować program MLU dla tego śmigłowca, w oparckiu o gotowe elementy programu Głuszec, plus nowy wirnik i nowe albo modernizowane silniki. Do przeróbek jest z pół setki.
Równolegle, przeprowadzić głębsze remonty Mi-8 i Mi-17, znów w oparciu o krajową awionikę ujednoliconą z Głuszcem, i nowe silniki z Ukrainy które należy kupić i zmagazynować, tak jak to zrobiono z SH-2G Super Seasprite z USA.
Za te 5-6 lat będzie można wrócić na spokojnie do kwestii programu śmigłowcowego, jeżeli w międzyczasie nie zmieni się strategia i kształt sił zbrojnych. |
_________________ 笑い男: 歌、酒、女の子 DRM: terror talibów kapitalizmu
|
|
|
|
|
Gość
Gość
|
|
|
|
|
Gość
Gość
|
|
|
|
|
wa-totem
┐( ̄ー ̄)┌
Dołączył: 03 Mar 2005 Status: offline
Grupy: Fanklub Lacus Clyne WIP
|
Wysłany: 09-09-2017, 00:16
|
|
|
Raczej nie będzie.
To dopiero model funkcjonalny, a to co pokazują zdjęcia zostanie najpierw przegonione po poligonie, a pod koniec roku "obrane" z wyposażenia i wysadzone w powietrze dla potwierdzenia założeń konstrukcyjnych.
Po tym będzie dopiero robiony przedprototyp do właściwych testów dynamicznych, a po ich wynikach właściwy prototyp czyli wzorzec do produkcji seryjnej. Na razie HSW przebąkuje, że jakby dostało troszkę więcej kasy, to zamiast robić turami, mogliby zbudować przedprototyp i prototyp równolegle, by szybciej nanosić i potwierdzać wnioski z badań, i może obciąć z roczek z cyklu rozwojowego.
Notabene, polecam porównanie aktualnego wyglądu wieży ZSSW-30 z tym co od 2015 pokazywano jako "prawie gotową" wieżę... a tymczasem wyszło, że tamto to był zaledwie model funkcjonalny właśnie. Na prezentowanym modelu Borsuka to jest zapewnie przedprototyp albo prototyp...
Za to w obecnej formie kadłuba zwraca uwagę zaprojektowanie burt pod modułowe ekrany burtowe, pewnie takie jak w nowych brytyjskich transporterach, albo w rosyjskim Kurgańcu.
Nowinką jest też to, że po "doświadczeniach" z Krabem, udało się przełamać w wojsku front obrony drążków skrętnych które się skompromitowały jako wcale nie tańsze ani bardziej niezawodne... i już przyklepano, że Borsuk, jak Krab, dostanie zawieszenie hydropneumatyczne. Do tego zakupy na planowane 120 Krabów zrobiły swoje, i TEN SAM producent dostarczy moduły, zapewne tożsame albo blisko spokrewnione, co poprawi logistykę. Jednocześnie, nie będzie wątpliwości, że wariant bazowy Borsuka (25 ton) będzie można spokojnie dopancerzać, nawet powyżej 35 ton - podobnie jak Pumę. |
_________________ 笑い男: 歌、酒、女の子 DRM: terror talibów kapitalizmu
|
|
|
|
|
Gość
Gość
|
Wysłany: 09-09-2017, 08:14
|
|
|
Cytat: | Jednocześnie, nie będzie wątpliwości, że wariant bazowy Borsuka (25 ton) będzie można spokojnie dopancerzać, nawet powyżej 35 ton - podobnie jak Pumę. |
Cóż... T-15 Armata (BWP na bazie nowego rosyjskiego czołgu) będzie ważył prawie 50 ton, nie dość, że będzie miał mocny pancerz, to jeszcze jego załoga będzie umieszczona w specjalnej, pancernej kapsule... |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików Możesz ściągać załączniki
|
Dodaj temat do Ulubionych
|
|
|
|