Ogłoszenie |
Forum archiwalne, nie można zakładać nowych kont.
|
Szkola, cel istnienia i program szkolny |
Wersja do druku |
chise
tyhmä tyttö
Dołączyła: 05 Gru 2005 Skąd: pimeästä Status: offline
|
Wysłany: 19-12-2006, 16:43
|
|
|
Cytat: | Dlaczego uważasz, że te przedmioty te bzdura? |
Nie uważam ich za bzdury samej w sobie- po prostu podważam sensowność wprowadzania godzin tego typu w liceum. Już większe "ukulturalnienie" przyszłoby z szkolnego wyjazdu do teatru niż z dowiadywania się o istotnych datach w historii gotyku... gdzieśtam zreszytą już przecież wspomnianych na historii czy j.polskim.
Wiedza o zyciu w rodzinie dubluje w zasadzie to, co powinno być teoretycznie omawiane na godzinie wychowawczej.
Przedsiębiorczość wygląda najsensowniej... szkoda tylko, że często, odobnie jak religia, prowadzona jest w sposób "byle było" i z realnym życiem wspólnego ma niewiele. |
_________________ can't believe how strange is to be anything - at all |
|
|
|
|
Abigail
Naleśnikara
Dołączyła: 29 Mar 2006 Skąd: Lublin Status: offline
|
Wysłany: 19-12-2006, 18:15
|
|
|
chise napisał/a: | Wiedza o zyciu w rodzinie dubluje w zasadzie to, co powinno być teoretycznie omawiane na godzinie wychowawczej.
Przedsiębiorczość wygląda najsensowniej... szkoda tylko, że często, odobnie jak religia, prowadzona jest w sposób "byle było" i z realnym życiem wspólnego ma niewiele. |
Z tym zgadzam się już w 100%. Wychowanie do życia w rodzinie mogłoby być bardzo przydatne, gdyby odbywała się na nim rzeczywista edukacja, a nie to co teraz... Ja na szczęście tego nie miałam. A z przedsiębiorczością to trochę jak z PO, zazwyczaj sami nauczyciele pozwalają sobie na olewcze traktowanie ich przedmiotów, ale jeśli są poprowadzone sensownie okazują się dość przydatne. |
_________________ Here's the last toast of the evening, here's to those who still believe
All the losers will be winners, all the givers shall receive
Here's to trouble-free tomorrows, may your sorrows all be small
Here's to the losers, bless them all! |
|
|
|
|
Lain
Dołączyła: 10 Maj 2003 Status: offline
|
Wysłany: 19-12-2006, 18:39
|
|
|
Cytat: | Nieszczęście polega na tym, że religia albo jej substytut w postaci etyki jest przedmiotem obowiązkowym |
Obowiązkowym? Ja zawsze miałam religię nieobowiązkową w liceum też. A że religia w liceum to pomyłka to się zgadzam, szczególnie tak jak u mnie nieobowiązkowa, pracy domowej nikt nie odrabiał bo najpierw to co prawda trzeba by było założyć zeszyt. Oczywiście ksiązki też prawie nikt nie kupował (poza może dwiema/trzema osobami muszę powiedzieć że też przestałam kupować książkę do religii w końcu na co mi książka która leży w biurku przez cały rok szkolny i jako jedyna pod koniec roku pachnie jeszcze drukiem szczególnie że odkupywałam ją od starszego kolegi który jak widać musiał ją równie często i namiętnie czytać.) więc jak z kościoła czy z nie pamiętam skąd przychodzili jacyś wizytatorzy sprawdzić jak ta religia wygląda to wicedyrektorka musiała latać po klasach pytać się kto może pożyczyć książkę do religii żeby w końcu zebrać piętnaście książek na jedną klasę, reszta która nie miała była zwolniona do domu. Stąd sadzę że lepsza by była katecheza przy kościołach gdzie poszedłby kto chce. |
|
|
|
|
|
Serika
Dołączyła: 22 Sie 2002 Skąd: Warszawa Status: offline
Grupy: Tajna Loża Knujów WIP
|
Wysłany: 19-12-2006, 21:29
|
|
|
Również uważam, że religia powinna być w kościołach - choćby dlatego, że to naprawdę nie jest sprawa nauczycieli i innych dzieciaków, czy dana osoba na religię chodzi, czy nie ("a dlaczego?", "a bo inna jesteś..."). Jeżeli koniecznie musi być w szkołach, to przynajmniej powinna mieć realną alternatywę w postaci etyki (realną, to znaczy istniejącą). Mnie osobiście satysfakcjonowało rozwiązanie z mojego liceum, gdzie obowiązkowym dla wszystkich przedmiotem była etyka (na której mieliśmy przegląd co ważniejszych koncepcji filozoficznych - uważam, że bardzo fajna sprawa), a religia była po godzinach dla chętnych.
Co do wyżej wymioenionych przedmiotów: nie miałam ani WoKu, ani przedsiębiorczości, ani przygotowania do życia w rodzinie - wszystko zostało wprowadzone chwilę po tym, jak opuściłam szkolne progi. I co? I żałuję, bo moja wiedza z historii sztuki ogranicza sie do tego, co zapamiętałam z podstawówki z plastyki (nauczycielka miała akurat ambicje nam wtłoczyć do głowy parę rzeczy), i nadal nie bardzo wiem, jak należy sie zabrać za wypełnianie PITa, o zakładaniu działalności gospodarczej nie wspominając. Nie wiem, jak te przedmioty wyglądają w praktyce, ale jeśli tylko są prowadzone z sensem - uważam, że SĄ potrzebne. |
_________________
|
|
|
|
|
BOReK
Dołączył: 15 Lip 2005 Status: offline
|
Wysłany: 19-12-2006, 21:49
|
|
|
A ja, mimo że technik ekonomista, i tak nie pamiętam jak się PITa wypełniało :P. Chociaż nauczyć się to żaden problem. Po prostu akurat takich rzeczy to nie bardzo jest po co uczyć, bo i tak za parę lat przepisy się mogą zmienić (mogłyby na lepsze) i co wtedy? Już lepiej uczyć kompletnych podstaw, skoro mowa o Przedsiębiorczości. |
_________________ You ask me if I've known love and what it's like to sing songs in the rain
Well, I've seen love come and I've seen it shot down, I've seen it die in vain
|
|
|
|
|
Ysengrinn
Alan Tudyk Droid
Dołączył: 11 Maj 2003 Skąd: дикая охота Status: offline
Grupy: AntyWiP Tajna Loża Knujów WOM
|
Wysłany: 19-12-2006, 21:58
|
|
|
Ja za to pamiętam... Że prawie na pewno tego nie miałem na przedsiębiorczości. |
_________________ I can survive in the vacuum of Space
|
|
|
|
|
Mai_chan
Spirit of joy
Dołączyła: 18 Maj 2004 Skąd: Bóg jeden raczy wiedzieć... Status: offline
Grupy: Fanklub Lacus Clyne Tajna Loża Knujów WIP
|
Wysłany: 19-12-2006, 22:14
|
|
|
Przykładowe tematy z przedsiębiorczości - przyczyny i skutki inflacji, przyczyny, skutki, sposoby walki z bezrobociem, cykl koniunkturalny, bankowość, szczegóły działania mechanizmu rynkowego. Z porządnym nauczycielem z tego można wynieść mnóstwo... |
_________________ Na Wielką Encyklopedię Larousse’a w dwudziestu trzech tomach!!!
Jestem Zramolałą Biurokratką i dobrze mi z tym!
O męcę twórczej:
[23] <Mai_chan> Siedzenie poki co skończyło się na tym, że trzy razy napisałam "W ciemności" i skreśliłam i narysowałam kuleczkę XD
|
|
|
|
|
Vodh
Mistrz Sztuk Tajemnych.
Dołączył: 27 Sie 2006 Skąd: Edinburgh. Status: offline
Grupy: Alijenoty Fanklub Lacus Clyne
|
Wysłany: 19-12-2006, 22:46
|
|
|
Abigail napisał/a: | Z tym zgadzam się już w 100%. Wychowanie do życia w rodzinie mogłoby być bardzo przydatne, gdyby odbywała się na nim rzeczywista edukacja, a nie to co teraz... |
Ja wdż mam w liceum na całkiem przyzwoitym poziomie więc nie narzekam. Religii uczy ksiądz który wręcz do bólu nie umie prowadzić lekcji i nie zna się na młodzierzy. PO to kompletna pomyłka, a nauczycielce, która studiowała "przysposobienie obronne i obronę cywilną" serdecznie współczuję, mimo że jej nie lubie. Bo ja rozumiem studiować jakiś dziwny kierunek dlatego, że kogoś to pasjonuje, ale z jej podejścia do przedmiotu wynika jasno że była zwyczajnie za głupia by pójść na cokolwiek innego. Porażka.
Na WOK, WOS licealny oraz Podstawy Przedsiębiorczości przyjdzie mi jeszcze poczekać ale z tego co słyszałem od klas 3cich u nas są to całkiem nieźle prowadzone przedmioty :) |
_________________ ...
|
|
|
|
|
BOReK
Dołączył: 15 Lip 2005 Status: offline
|
Wysłany: 19-12-2006, 22:50
|
|
|
Mai_chan napisał/a: | przyczyny i skutki inflacji, przyczyny, skutki, sposoby walki z bezrobociem, cykl koniunkturalny, bankowość, szczegóły działania mechanizmu rynkowego |
No i właśnie to są podstawy. Nie widzę powodów, dla których ktoś miałby się w liceum koncentrować za bardzo na jednym z tych zagadnień. Po prostu byłoby tego już za dużo (nawet w ekonomicznym ledwo się zmieściliśmy z naszym programem :P). |
_________________ You ask me if I've known love and what it's like to sing songs in the rain
Well, I've seen love come and I've seen it shot down, I've seen it die in vain
|
|
|
|
|
Crack
Dołączył: 13 Maj 2003 Status: offline
Grupy: Fanklub Lacus Clyne
|
Wysłany: 27-12-2006, 15:22
|
|
|
Serika napisał/a: | Co do wyżej wymioenionych przedmiotów: nie miałam ani WoKu, ani przedsiębiorczości, [...], i nadal nie bardzo wiem, jak należy sie zabrać za wypełnianie PITa, o zakładaniu działalności gospodarczej nie wspominając. |
Gwarantuję ci że nawet gdyby to było na lekcjach niewiele by dało. Przepisy zmieniają się u nas z roku na rok i nie widać oznak poprawy. Najskuteczniejsza metoda to jakiś poradnik "jak wypełnić PITa" albo któryś z programów gdzie jest to wszystko wyjaśnione. |
_________________ One to rule them all, One to find them,
One to bring them all and in peace bind them |
|
|
|
|
Ysengrinn
Alan Tudyk Droid
Dołączył: 11 Maj 2003 Skąd: дикая охота Status: offline
Grupy: AntyWiP Tajna Loża Knujów WOM
|
Wysłany: 30-06-2007, 11:27
|
|
|
Yahaha. Amnestia okazała się sukcesem - w tym roku liczba "chętnych" w porównaniu z poprzednim wzrosła o 9 tysięcy. To tyle jeśli chodzi o tradycję, sięgającą cesarza Kaliguli, obsadzania ważnych urzędów końmi... |
_________________ I can survive in the vacuum of Space
|
|
|
|
|
Grisznak -Usunięty-
Gość
|
Wysłany: 30-06-2007, 11:51
|
|
|
I dziwisz się? Znam przypadki, w których uczeń wchodził na maturę, pytał "Czy jeżeli nie zdam tego egzaminu, to i tak obejmie mnie amnestia?" po czym wychodził.
Ale powinniśmy się cieszyć - wykształcone na nowej maturze pokolenie nie będzie dla nas konkurencją... |
|
|
|
|
|
cintra
Dołączyła: 04 Cze 2007 Status: offline
|
Wysłany: 30-06-2007, 15:02
|
|
|
Grisznak napisał/a: | Ale powinniśmy się cieszyć - wykształcone na nowej maturze pokolenie nie będzie dla nas konkurencją... |
Matura to jeszcze nie wszystko - kiepski maturzysta może sie okazać świetnym studentem i pracownikiem - wiem co mówię, bo znam kilka takich przypadków osobiście. ^^
Co mnie pociesza - to nie tylko mi matura wydała się trudna. Patrząc po wynikach na stronie CKE to 3/4 uczniowskiej populacji też tak uważało. I tak, choć sama wobec siebie nie jestem zadowolona z wyników (mogłam napisać lepiej) to i tak mieszczę się w 15%/20% ludzi co ją zdali najlepiej.^^'
A tak może bardziej do tematu, o religii. Moim zdaniem powinna ona zostać całkowicie zastąpiona etyką albo filozofią. Umożliwiałoby to pełniejsze poznanie i zrozumienie innych kultur, tradycji czy wyznawców inych religii niż katolicyzm (bo nie oszukujmy się, wielu uczniów nie orientuje się za bardzo w różnicach nawet między prawosławiem a luteranizmem). Wpisywałoby się to pieknie w idee tolerancji, a przy tym byłby chyba ciekawsze niz klasyczna religia (która zresztą mogłaby się odbywać, ale nie w ramach godzin lekcyjnych). |
|
|
|
|
|
Grisznak -Usunięty-
Gość
|
Wysłany: 30-06-2007, 15:20
|
|
|
Cytat: | A tak może bardziej do tematu, o religii. Moim zdaniem powinna ona zostać całkowicie zastąpiona etyką albo filozofią. Umożliwiałoby to pełniejsze poznanie i zrozumienie innych kultur, tradycji czy wyznawców inych religii niż katolicyzm |
A nie przypadkiem żyjemy w kręgu kultury chrześcijańskiej i uczniowie powinni poznawać przede wszystkim to, z czego się wywodzą?
Ja osobiście uważam, że religii w szkole nie powinno być z przyczyn praktycznych - dezawuuje to ideę tejże. Sam miałem okazję uczęszczać na religię poza szkoła (w pierwszych latach mej edukacji) i nie żałuję. |
|
|
|
|
|
cintra
Dołączyła: 04 Cze 2007 Status: offline
|
Wysłany: 30-06-2007, 15:59
|
|
|
Grisznak napisał/a: | A nie przypadkiem żyjemy w kręgu kultury chrześcijańskiej i uczniowie powinni poznawać przede wszystkim to, z czego się wywodzą? |
Toż ja tego nie wykluczam. :) Ale na klasycznej religii bardzo mało uwagi poświęca się jednak innym wyznaniom. Dlatego najlepiej by było, gdyby lekcje poświęcone zrozumieniu doktryn katolicyzmu odbywały sie w kościele, bądź po zajęciach lekcyjnych, w salach szkolnych. A zamiast katechezy jako lekcji mogłaby być właśnie etyka, ukazująca związki między najpowszechniejszymi religiami świata.
W ten sposób młodzi katolicy mieliby możliwość zgłębiania swojej wiary jeśli tylko by chcieli (a katecheza zachowałaby swój dobrowolny charakter), a w szkole, razem z innymi uczniami poznawaliby inne wyznania i filozofie. |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików Możesz ściągać załączniki
|
Dodaj temat do Ulubionych
|
|
|
|