FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  Galeria AvatarówGaleria Avatarów  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 50, 51, 52  Następny
  Szkola, cel istnienia i program szkolny
Wersja do druku
Mitsurugi Płeć:Mężczyzna
Wieczny Marzyciel


Dołączył: 22 Sty 2009
Skąd: Wrocław
Status: offline
PostWysłany: 19-05-2010, 13:27   

Ja zgadzam się z Costlym i Griszem. Edukacja ogólna dla mnie się nie sprawdza. Również uważam, że nauka pod kątem zawodu lub danej specjalizacji byłaby znacznie lepsza i korzystniejsza dla człowieka. Po za tym, ogólne wykształcone społeczeństwo ile z tego ogólnego wykształcenia pamięta? Z tego co rozmawiam z różnymi ludźmi, niekoniecznie znajomymi, to pewna, nie interesująca nas wiedza, już po roku, dwóch po liceum ulega zapomnieniu. Bo już się do niczego nie przydaje. Po za tym, lepiej być specjalistą w jednej dziedzinie, lub w kilku wąskich, niż być średni czy nawet w miarę dobry ze wszystkiego. Osobiście zgadzam się z powiedzeniem, że "jak coś jest do wszystkiego, to jest do.....".

Naturalnie, są jednostki, które potrafią utrzymać wiedzę z kilku dziedzin lub też wykazuję szerokie zainteresowania naukowe. Ale ilu takich jest?

Ale zgadzam się z Morgiem, że są ludzie, którzy nie potrafią powiedzieć w czym chcą się specjalizować, lub ich rodzicie również nie potrafią podjąć takiej decyzji. W takim wypadku edukacja ogólna to dla nich najlepsze wyjście. Byle umożliwiono im później wybór, jeżeli będą potrafili się zdecydować.

Cytat:
Wkuje co trzeba na test i zapomni wszystko to potem. Bo go to zwyczajnie nie interesuje i fakt, że ktoś mu każe się tego nauczyć tego nie zmieni (szybciej wręcz przeciwnie).


Dokładnie. A tylko zniechęca to takiego człowieka do nauki jako całości i ogólnie do systemu edukacji, podczas gdy uczenie się tego, co go interesuje i co lubi, może być naprawdę dobrą i satysfakcjonującą zabawą. Ale jak tu czytać sobie książki historyczne czy pisać prace i felietony, jak trzeba wkuwać Bóg wie komu potrzebne liczby algebraiczne (nie mówię o ludziach zainteresowanych matmą)?

Co komu po ogólnym wykształceniu w społeczeństwie ogólnie wykształconych? Lepiej specjalizować się w czymś, o czym inny pojęcia nie ma. I vice versa.

_________________
温故知新 - To search for the old is to understand the new
勝ちは鞘の中にあり - Victory comes while the sword is still in the scabbard


Ostatnio zmieniony przez Mitsurugi dnia 19-05-2010, 13:31, w całości zmieniany 1 raz
Przejdź na dół Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź listę obejrzanych anime / przeczytanych mang
 
Numer Gadu-Gadu
927825
Slova Płeć:Mężczyzna
Panzer Panzer~


Dołączył: 15 Gru 2007
Skąd: Hajnówka
Status: offline

Grupy:
Samotnia złośliwych Trolli
PostWysłany: 19-05-2010, 13:29   

Velg napisał/a:
niemniej, znam też kilka przykładów osób, które wybiórczo zrezygnowały z nauki jednego przedmiotu...

No ja tak postąpiłem i uważam, że zaprzestanie nauki polskiego, historii, wosu, fizyki i kilku zawodowych przedmiotów, a skupienie się na takich problemach jak biologia, matematyka, ochrona lasu pozwoliło mi na wysypianie się, zapewniło spokój wewnętrzny i uchroniło przed wrzodami żołądka. Co więcej, jedyną dwójką na świadectwie ukończenia szkoły było TI (przy pomaganiu dla całej klasy i czwórce z użytkowania komputerów na koniec szkoły...). Nigdy nie rozumiałem osób, które uczą się w szkole historii, polskiego etc, nie będąc w klasie humanistycznej, dla mnie to tylko zaprzątanie sobie głowy i zajmowanie miejsca na inne wiadomości.
moshi_moshi napisał/a:
Spróbuj sobie wyobrazić osoby, które np. totalnie oleją polski czy historię, bo uznają, że nie są im do szczęścia potrzebne?

/me macha znacząco łapką w nadziei, że zostanie zauważony.


Eire napisał/a:
Po to by o czym innym pogadać niż o spłuczkach i kolankach?

To tak, jakby orków ubrać we fraki i wykreować na gentlemanów wysokiej klasy...

_________________
Mam przywilej [nie] być Człowiekiem
But nvidia cards don't melt, they just melt everything within 50 meters.

Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
s3shir0 Płeć:Mężczyzna
Dobrze wychowany


Dołączył: 27 Gru 2009
Skąd: Zabrze
Status: offline
PostWysłany: 19-05-2010, 13:32   

Grisznak napisał/a:
Czy ja wiem... gdy wspomnę, ile nerwów i wysiłku kosztowało mnie zdobycie choćby oceny miernej z matematyki czy chemii (o forsie wykładanej na korepetycje nie wspomnę), to jestem to w stanie zrozumieć i poprzeć.


Można podzielić ludzi na ścisłowców i humanistów, ale przepuszczanie ludzi z dwoma kapami to przesada. Poziom matematyki kuleje i każdy jest w stanie ją zdać. Więc kompletnie nie rozumiem Twojego nastawienia. Być może kiedyś był wyższy poziom nie przeczę więc wtedy może taka zmiana byłaby słuszna, ale co jak co podstawy z maty musisz znać! To samo tyczy się polskiego itd.

Nie rozumiem dlaczego wszyscy muszą znać lektury? Dla mnie sprawą priorytetową jest ortografia i proszę się nie zasłaniać dysleksją i innymi zmyślonymi chorobami. Co więcej wiele Polaków w tym ja robimy wiele prostych błędów. Gdy jestem niemalże spóźniony to się śpieszę a nie spieszę. Spieszyć można rowerzystę. Taki błąd popełnia wielu tłumaczy na animesub, bo takiego czegoś ani fx ani word nie poprawi, bo jedno i drugie jest poprawne tylko te wyrazy co innego znaczą. Tak samo włączać a nie włanczać, ile u mnie wykładowców robi takie błędy! Nie wspominając o tym, że matematyczka stwierdzała fakty autentyczne ;/

Patrząc na poziom przedmiotów w liceach nie powinno się wprowadzać takiej ulgi. Co więcej maturę powinno zdawać max 50% społeczeństwa. Tylko politycy chcą sztucznie podnieść nasz poziom, a to błąd! Matura to przepustka na studia czyli dla pewnych wybrańców, po co robotnikowi matura? Przez to jaki poziom jest w szkołach obijałem się z każdego przedmiotu (to akurat moja wina i nikogo nie winię) nawet z maty, a wybrałem polibudę gdzie matematyka to podstawa. Tak naprawdę kończąc szkołę średnią z maturą (nie pisałem maty, bo szkoda było mi czasu na naukę ;p wolałem napisać coś bez nauki czyli gegrę) bez znajomości podstaw z matematyki a jakoś opanowałem liczby zespolone, pochodne, granice i teraz czekają mnie całki. Dla chcącego nic trudnego!

_________________
Kłamstwo bywa wszak marzeniem złapanym na gorącym uczynku.
Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
 
Numer Gadu-Gadu
3378917
Costly Płeć:Mężczyzna
Maleficus Maximus


Dołączył: 25 Lis 2008
Status: offline

Grupy:
Melior Absque Chrisma
PostWysłany: 19-05-2010, 13:37   

Morg napisał/a:

A cel edukacji ogólnej? Przyswoić podstawowe umiejętności, dać jakieś pojęcie o świecie i tak naprawdę dać możliwość przyszłego wyboru.


...który z tych celów jest realizowany w ramach edukacji ogólnej w Polsce? Ile bym się nie przeglądał edukacji ogólnej, to wiedzy o świecie mi nie dała (za to "szkoła" jako środowisko w którym spotykam wielu różnych ludzi, to już co innego), nie dała mi żadnych wartych wzmianki umiejętności (po raz kolejny, w ramach programu edukacyjnego, bo najróżniejsze umiejętności to się faktycznie zdobywało, zwłaszcza w gimnazjum w dziedzinach sztuk walki), a już ostatnia rzecz jaką mógłbym jej przypisać, to danie jakiejkolwiek możliwości wyboru. I to ostatnie mnie najbardziej razi w tej wyliczance, bo edukacja ogólna to dla mnie tylko trwanie dalej w stanie niewiedzy, ucieczka przed wyborem. A ten wybór prędzej czy później nadejdzie, po jednolitej nauce dat, wykresów, wzorów i definicji nie jesteśmy ani o krok bliżej jej podjęcia, a wręcz przeciwnie, zabiera to nam sporą część czasu jaki można poświęcić na szukanie jej.

_________________
All in the golden afternoon
Full leisurely we glide...


Ostatnio zmieniony przez Costly dnia 19-05-2010, 13:41, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Eire Płeć:Kobieta
Jeż płci żeńskiej


Dołączyła: 22 Lip 2007
Status: offline

Grupy:
AntyWiP
Melior Absque Chrisma
PostWysłany: 19-05-2010, 13:38   

To nie jest albo-albo. To cholerne ogólne wykształcenie to ciekawość świata. Żeby nie stać z głupią miną, kiedy ktoś po kilkunastu latach w Łodzi zapyta cię co to za faceci przy stole na Piotrkowskiej i skąd ten pałac przy Manufakturze. Ci pożal się Boże specjaliści zwyczajnie nie mają ciekawości świata, nie mają ochoty poznawać i za Chiny nie zrozumieją, czemu ja szukam dodatkowych informacji, łatwo kojarzę i zawsze mam o czym gadać. Już pal licho te Grunwaldy, ale do jasnej anielki, czemu ja, dziewczyna z wiochy w wielkim mieście, wśród absolwentów ponoć świetnych liceów uchodzę za nie wiadomo jaką intelektualistkę? I dlaczego ja ze swoimi nałogami i pasjami zaliczam wszystko w terminie, a oni nie potrafią? Dlaczego wśród osób bez zaległości na moim roku w sumie jedna to klasyczny kujon, a cała reszta ma jakieś pasje i zainteresowania?

Powiem to, czego niektórzy zdają się nie dostrzegać- to forum jest trochę ponad średnią krajową, bo wypowiadają się tu osoby mające swoje pasje, w większości ambitne, których te problemy w obecnej formie raczej nie dotyczą.

_________________
Per aspera ad astra, człowieku!


Ostatnio zmieniony przez Eire dnia 19-05-2010, 13:44, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Odwiedź listę obejrzanych anime / przeczytanych mang
 
Numer Gadu-Gadu
1018596
 
Numer ICQ
Morg Płeć:Mężczyzna


Dołączył: 15 Wrz 2008
Skąd: SKW
Status: offline

Grupy:
AntyWiP
Fanklub Lacus Clyne
Tajna Loża Knujów
PostWysłany: 19-05-2010, 13:41   

Slova napisał/a:
/me macha znacząco łapką w nadziei, że zostanie zauważony.

Niemniej piszesz poprawnie po polsku i nie popełniasz błędów w stylu "Kara Mustafa, wielki wódz Krzyżaków wiódł swe armie przez Alpy, aby zdobyć Kraków", czyli coś tam umiesz. Oczywiście przerysowuję trochę, ale część rzeczy trzeba znać - choćby po to, żeby się nie zbłaźnić.

Slova napisał/a:
To tak, jakby orków ubrać we fraki i wykreować na gentlemanów wysokiej klasy...

No właśnie ja nie chciałbym żyć w społeczeństwie orków, albo, sięgając do Szewców, których niedawno doceniłem, Hiper-Robociarzy.

Edit:

Costly napisał/a:
...który z tych celów jest realizowany w ramach edukacji ogólnej w Polsce?

Zasadniczo realizowane są - to w jaki sposób to inna bajka, ale kiepskie wykonanie nie jest argumentem przeciwko pomysłowi.
A może zwyczajnie przykładam do tej, do niczego przecież nie przydatnej, kultury bardzo dużą wagę.

_________________
Świadka w sądzie należy znienacka pałą przez łeb zdzielić, od czego ów zdziwiony wielce, a i do zeznań skłonniejszy bywa.
Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź listę obejrzanych anime / przeczytanych mang
 
Numer Gadu-Gadu
8137449
Costly Płeć:Mężczyzna
Maleficus Maximus


Dołączył: 25 Lis 2008
Status: offline

Grupy:
Melior Absque Chrisma
PostWysłany: 19-05-2010, 13:54   

To ja sobie odwrócę kota ogonem.

Co z wszystkimi inteligentami, cytującymi Dantego i datującymi po kolei kluczowe bitwy Wojny Światowej, którzy nie umieją wskazać czym różni się silnik rzędowy od widlastego lub wykonać prostego spawu? Trafiając w odpowiednie kręgi możesz być uznany za idiotę tak bez tych pierwszych umiejętności, jak i drugich. Wkurza mnie strasznie zwyczaj wywyższania się jednostek o wiedzy humanistycznej ponad osoby posiadające inną wiedzę.

Tak jak choćby przy przykładzie z orkami.

Morg napisał/a:

Zasadniczo realizowane są - to w jaki sposób to inna bajka, ale kiepskie wykonanie nie jest argumentem przeciwko pomysłowi.


Nie, nie zgadzam się. To nie jest kwestia realizacji systemu, tylko jego błędnego kształtu. Od samych jego założeń nie istnieje dla mnie możliwość, aby edukacja ogólna prowadziła cię na konkretną ścieżkę, to jest przeciąganie okresu bez wyboru. To nie są cele możliwe do realizacji w ramach tego systemu i jak najbardziej należy to krytykować.

_________________
All in the golden afternoon
Full leisurely we glide...
Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Morg Płeć:Mężczyzna


Dołączył: 15 Wrz 2008
Skąd: SKW
Status: offline

Grupy:
AntyWiP
Fanklub Lacus Clyne
Tajna Loża Knujów
PostWysłany: 19-05-2010, 14:11   

Costly napisał/a:
Wkurza mnie strasznie zwyczaj wywyższania się jednostek o wiedzy humanistycznej ponad osoby posiadające inną wiedzę.

A mnie dla odmiany strasznie wkurza wywyższanie wiedzy utylitarnej ponad teoretyczną.
I gdzie widzisz tu jakieś wywyższanie się humanistów? Zwyczajnie twierdzę, że są pewne podstawy, które każdy powinien znać. I są one tak samo wśród nauk humanistycznych, jak i ścisłych.

_________________
Świadka w sądzie należy znienacka pałą przez łeb zdzielić, od czego ów zdziwiony wielce, a i do zeznań skłonniejszy bywa.
Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź listę obejrzanych anime / przeczytanych mang
 
Numer Gadu-Gadu
8137449
Costly Płeć:Mężczyzna
Maleficus Maximus


Dołączył: 25 Lis 2008
Status: offline

Grupy:
Melior Absque Chrisma
PostWysłany: 19-05-2010, 14:15   

Widzę je w sprowadzaniu osób nie interesujących się - losowy przykład - literaturą do - również losowy przykład - orków. Bo przekonywanie mnie, że to porównanie pozbawione pejoratywnego znaczenia jest skazane na porażkę.

Co do drugiego stwierdzenia, to pytanie brzmi co jest owymi podstawami. Bo to, w moim pojęciu, zdecydowanie różni się od programu nauczania.

_________________
All in the golden afternoon
Full leisurely we glide...
Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Morg Płeć:Mężczyzna


Dołączył: 15 Wrz 2008
Skąd: SKW
Status: offline

Grupy:
AntyWiP
Fanklub Lacus Clyne
Tajna Loża Knujów
PostWysłany: 19-05-2010, 14:17   

Cóż, porównania tego użył Slova i nie wiem czy nazwałby się on humanistą - ja tylko je przytoczyłem.

_________________
Świadka w sądzie należy znienacka pałą przez łeb zdzielić, od czego ów zdziwiony wielce, a i do zeznań skłonniejszy bywa.
Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź listę obejrzanych anime / przeczytanych mang
 
Numer Gadu-Gadu
8137449
Slova Płeć:Mężczyzna
Panzer Panzer~


Dołączył: 15 Gru 2007
Skąd: Hajnówka
Status: offline

Grupy:
Samotnia złośliwych Trolli
PostWysłany: 19-05-2010, 14:21   

Costly napisał/a:
Tak jak choćby przy przykładzie z orkami.

Oh You, ja jestem typowym ścisłym umysłem, robolem wręcz, niedługo nawet technikiem...
O co mi chodziło, dając taki przykład? Że ludzkiej natury nie zmienisz i wpajając w robotnika wiedzę ogólną nie uczynisz z niego inteligenta.

_________________
Mam przywilej [nie] być Człowiekiem
But nvidia cards don't melt, they just melt everything within 50 meters.

Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Eire Płeć:Kobieta
Jeż płci żeńskiej


Dołączyła: 22 Lip 2007
Status: offline

Grupy:
AntyWiP
Melior Absque Chrisma
PostWysłany: 19-05-2010, 14:26   

Serio? W sumie to ja jestem z robotników, choć podobno mam krew Dżyngis Chana.

_________________
Per aspera ad astra, człowieku!
Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Odwiedź listę obejrzanych anime / przeczytanych mang
 
Numer Gadu-Gadu
1018596
 
Numer ICQ
Costly Płeć:Mężczyzna
Maleficus Maximus


Dołączył: 25 Lis 2008
Status: offline

Grupy:
Melior Absque Chrisma
PostWysłany: 19-05-2010, 14:27   

Więc należy być inteligentem, aby nie być orkiem?

_________________
All in the golden afternoon
Full leisurely we glide...
Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Slova Płeć:Mężczyzna
Panzer Panzer~


Dołączył: 15 Gru 2007
Skąd: Hajnówka
Status: offline

Grupy:
Samotnia złośliwych Trolli
PostWysłany: 19-05-2010, 14:31   

To działa w obie strony. Wpajając inteligentowi techniczną wiedzę nie zmienisz człowiekowi inteligenckiego sposobu myślenia na techniczny.

_________________
Mam przywilej [nie] być Człowiekiem
But nvidia cards don't melt, they just melt everything within 50 meters.

Powrót do góry Zobacz profil autora
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Grisznak
-Usunięty-
Gość
PostWysłany: 19-05-2010, 14:38   

Slova napisał/a:
To działa w obie strony. Wpajając inteligentowi techniczną wiedzę nie zmienisz człowiekowi inteligenckiego sposobu myślenia na techniczny.

Po pierwsze, samo zestawienie jest absurdalne, bo zakłada, że człowiek mający wiedzę techniczną nie jest inteligentem, a takiemu twierdzeniu niejeden jenot przeczy własnym istnieniem. Naprawdę, istnieją ludzie, którzy potrafią rozłożyć na części silnik, a także cytować Platona w oryginale.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 16 z 52 Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 50, 51, 52  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików
Możesz ściągać załączniki
Dodaj temat do Ulubionych


Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group